Nieuws uit de Athenaeumbibliotheek

Resultaat 31 - 40 (van 86)

• Expositie 'Van hand tot hand. Boekcultuur in 15e-eeuws Deventer' Bekijk details

16 december 2021

Van 27 januari tot en met 7 mei 2022 is de expositie 'Van hand tot hand. Boekcultuur in 15e-eeuws Deventer' te bekijken in de Bibliotheek Centrum. In de Proosdij is een aantal unieke handschriften uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek te zien.

• Catalogus aangevuld met links naar duizenden gedigitaliseerde boeken Bekijk details

16 december 2021

In 2019 en 2020 zijn duizenden boeken uit de Athenaeumbibliotheek gedigitaliseerd door Google in een samenwerkingsproject met de Koninklijke Bibliotheek. De boeken uit de Athenaeumbibliotheek werden uitgekozen omdat ze uniek zijn in Nederlandse publieke collecties. Ze dateren uit de periode 1550-1870 en zijn vrij van auteursrechten. Ook boeken uit de bruikleencollectie van de Vereeniging tot beoefening van Overijsselsch Regt en Geschiedenis werden gedigitaliseerd.

• Tentoonstelling 'Pruikentijd: een kleine geschiedenis van Deventer in de 18e eeuw' in de Bibliotheek Centrum Bekijk details

13 december 2021

Vanaf vrijdag 17 december is in de Bibliotheek Deventer aan de Stromarkt een nieuwe tentoonstelling te zien: 'Pruikentijd: een kleine geschiedenis van Deventer in de achttiende eeuw'. 'Pruikentijd' is een project van de Ter Borch Stichting, samengesteld en geproduceerd door Eva Kleeman en Daaf Ledeboer. De handgeschreven besluiten van het Deventer stadsbestuur, de stadsresoluties, werden dit jaar door een groep vrijwilligers ontsloten en vormen de basis voor 'Pruikentijd'.

• Libris Geschiedenis Prijs-winnaar Sandra Langereis geeft lezing over Erasmus Bekijk details

1 november 2021

In maart 2021 publiceerde Sandra Langereis een vernieuwende en uitvoerige biografie van Erasmus bij De Bezige Bij: Erasmus: dwarsdenker, waarmee ze de Libris Geschiedenis Prijs 2021 won. Tijdens deze lezing vertelt Sandra uitvoerig over de grote betekenis van Deventer in de vorming van Erasmus.

• Athenaeumbibliotheek en andere bibliotheken gaan digitaal erfgoedcollecties met elkaar verbinden Bekijk details

1 november 2021

In het nieuwe initiatief 'Verbonden erfgoed van bibliotheken' gaan tien bibliotheken, waaronder de Athenaeumbibliotheek, hun digitaal erfgoed volgens de principes van het Netwerk Digitaal Erfgoed met elkaar verbinden. Een subsidie van Stichting Pica, waarvoor de Koninklijke Bibliotheek als aanjager fungeerde, maakt dat mogelijk.

• Twee unieke 19e-eeuwse plakboeken geschonken aan Athenaeumbibliotheek Bekijk details

27 september 2021

Onlangs ontving de Athenaeumbibliotheek een schenking van de heer Ron Allard uit Terwolde. Het betreft twee wonderlijke boeken die afkomstig zijn uit de familie van winkelier Karel Kobus (1826-1907), die een zadenhandel dreef aan de Nieuwe Markt in Deventer.

• Expositie 'Vrienden voor het leven' Bekijk details

21 september 2021

Van 21 september tot en met 20 december is de expositie 'Vrienden voor het leven' te bekijken in de Bibliotheek Centrum. In de Proosdij is een aantal unieke vriendenboekjes uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek te zien.

• Nieuwe Deventer lezingenreeks Bekijk details

16 september 2021

De erfgoedorganisaties van Deventer organiseren de komende maanden een gezamenlijke lezingenreeks. In plaats van dat elke organisatie een eigen lezing organiseert, worden de krachten nu gebundeld.

• Tentoonstelling 'De wereld gaat open' Bekijk details

22 juni 2021

Van 22 juni tot en met 16 september 2021 is de tentoonstelling 'De wereld gaat open' te zien in de Bibliotheek Centrum én de Athenaeumbibliotheek. Op beide locaties is een aantal unieke boeken uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek te zien, waaronder (zak)atlassen, kaarten, reisbeschrijvingen en prenten.

• Samen verder met de Collectie Historische Publicaties Overijssel Bekijk details

4 juni 2021

De bestuurders/directeuren van Rijnbrink, Athenaeumbibliotheek en Historisch Centrum Overijssel hebben op 2 juni 2021 het convenant Collectie Historische Publicaties ondertekend. Met het convenant wordt de samenwerking aangegaan om een zo compleet mogelijke collectie van historische publicaties over Overijssel aan te leggen. Hiermee wordt de Overijsselse geschiedenis behouden. Naast verzamelen en behouden gaat het ook om ontsluiten en beschikbaar stellen aan het publiek dat hierin is geïnteresseerd.

Paginanavigatie