Expositie 'Ramp'

Gepubliceerd op: 1 augustus 2022 11:17

Pamflet bij de watersnoodramp in 1825

Rampen zijn van alle tijden. Van persoonlijke rampen tot een noodsituatie die de hele samenleving ontwricht. Vanaf 15 augustus toont de Athenaeumbibliotheek enkele van deze ‘rampen’ uit haar collectie.

In 2022 is het thema van de Maand van de Geschiedenis: Wat een ramp! Daarnaast wordt in 2022 stilgestaan bij het rampjaar van 1672. Dit was voor de Athenaeumbibliotheek de aanleiding om de tijdelijke tentoonstelling aan te laten sluiten op dit thema.

In de collectie van de Athenaeumbibliotheek zijn onder andere beschrijvingen, dagboeken en pamfletten te vinden over rampen uit de Deventer geschiedenis. Deze bronnen tonen hoe verwoestend oorlogen en overstromingen kunnen zijn, maar vertellen ook over de veerkracht en de weerbaarheid van Deventer.  Benieuwd naar deze rampen? Kom dan langs bij de Bibliotheek Centrum. De expositie is vanaf 15 augustus tot en met 31 oktober gratis te bezoeken van maandag tot en met zaterdag. Klik hier voor de actuele openingstijden van de Bibliotheek Centrum.