Broeders 3D: reconstructie binnenruimte Heer Florenshuis

Gepubliceerd op: 1 april 2022 09:25

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een interactieve digitale reconstructie van een 15e-eeuwse binnenruimte van het Heer Florenshuis gemaakt, met 3D-modellen van boeken, schrijfgerei en meubilair. Broeders 3D is ontstaan uit de samenwerking tussen de Athenaeumbibliotheek en de RUG in het HERA-project Public Renaissance.

‘Broeders 3D’ bouwt voort op het HERA-project over boekcultuur in de publieke ruimte, door de verloren gegane binnenruimte van het huis van de Broeders van het Gemene Leven aan het Lamme van Dieseplein digitaal te reconstrueren. In deze huiselijke ruimtes hielden de broeders vroeger preken (collaties) voor de stadsbewoners en voorzagen zij hen van spiritueel advies.

De interactieve reconstructie van twee binnenruimtes met 3D-modellen van originele 15e-eeuwse boeken uit het Heer Florenshuis, schrijfgerei en meubilair biedt een inkijkje in de preekactiviteiten van de broeders en hun interactie met de stadsbewoners van Deventer. De 3D-modellen van de boeken zijn gekoppeld aan de gedigitaliseerde exemplaren uit het Heer Florenshuis, die nu bewaard worden in de Athenaeumbibliotheek. Verder beantwoorden de digitale broeders levensvragen over huwelijk, werk en stress, gebaseerd op te teksten van hun oorspronkelijke preken.

De website met de virtuele reconstructie is nu geopend voor bezoek!