Minicolleges Boekenweek 2022

Gepubliceerd op: 1 maart 2022 17:30

Kruip weer terug in de collegebanken! In het kader van de Boekenweek organiseert de Athenaeumbibliotheek twee minicolleges. Lieke Smits en Detlef Wagenaar gaan in op verschillende onderwerpen die aansluiten bij het centrale thema van de Boekenweek: eerste liefde.

Dr. Lieke Smits | Christus als eerste en laatste liefde

Middeleeuwse religieuze en heilige vrouwen werden vaak 'bruiden van Christus' genoemd. Voor de vrouwelijke leden van de Moderne Devotie was deze bruidsstatus voornamelijk iets wat ze na de dood konden bereiken. Dit leidde wel eens tot frustraties over de afwezigheid van de goddelijke geliefde tijdens het aardse leven, en een nood aan spirituele troost. In dit minicollege wordt dit thema belicht aan de hand van het zusterboek van het Meester Geertshuis in Deventer en de toenmalige devotionele literatuur.

Dr. Detlef Wagenaar | Open het boek: Burgersdijk vertaalt Shakespeare

In 1888 verscheen de eerste complete Nederlandse vertaling van alle toneelstukken, sonnetten en verhalende gedichten van William Shakespeare. De schrijver van dit standaardwerk was L.A.J. Burgersdijk (1828-1900), directeur van de HBS te Deventer, die er een kleine elf jaar aan had gewerkt. Decennialang, tot kort na de Tweede Wereldoorlog, is deze vertaling de norm geweest, omdat Burgersdijk er met zijn vers-vertaling en consciëntieuze annotaties in slaagde om recht te doen aan zowel het poëtische karakter als de gelaagdheid van Shakespeares werk. Tot die tijd liep het ontwikkelde publiek in Nederland – in tegenstelling tot andere Europese landen – nog niet echt warm voor de grootste schrijver aller tijden. Dus hoe kan het dat Burgersdijk slaagde waar velen voor hem hadden gefaald? En wat bezielt een bioloog, expert op het gebied van schelpdieren, om zich in zijn vrije tijd volledig te wijden aan het vertalen van zo'n omvangrijk oeuvre? Dit minicollege richt zich op deze vragen in het bijzonder en op Burgersdijks centrale rol in de Shakespeare-receptie in het algemeen.

Over de minicolleges

De minicolleges vinden plaats op maandag 11 april van 20.00 tot 21.30 uur in de Theaterzaal van de Bibliotheek Centrum. Inloop is vanaf 19.45 en de toegang is gratis. Aanmelden is verplicht en kan hier.