Nieuws uit de Athenaeumbibliotheek

Resultaat 21 - 30 (van 86)

• Open Monumentendag en boekverkoop Bekijk details

26 augustus 2022

Op zaterdag 10 september openen de Athenaeumbibliotheek en Collectie Overijssel hun deuren. Tijdens de Open Monumentendag kan iedereen terecht voor rondleidingen, een lezing en boekverkoop. De toegang is gratis.

• Help jij mee? Samen brengen we een uniek blad uit koorboek Lebuinuskerk terug naar Deventer Bekijk details

3 augustus 2022

De Athenaeumbibliotheek bewaart niet alleen boeken, we zorgen ook dat de collectie wordt aangevuld met nieuw erfgoed. De Athenaeumbibliotheek kan dit jaar een uniek blad van een boek uit de Lebuinuskerk terug halen naar Deventer. We hebben jouw hulp daarbij nodig!

• Expositie 'Ramp' Bekijk details

1 augustus 2022

Rampen zijn van alle tijden. Van persoonlijke rampen tot een noodsituatie die de hele samenleving ontwricht. Vanaf 15 augustus toont de Athenaeumbibliotheek enkele van deze ‘rampen’ uit haar collectie.

• Handschriften uit de Athenaeumbibliotheek digitaal beschikbaar Bekijk details

21 juli 2022

De collecties middeleeuwse, Arabische en Aziatische handschriften van de Athenaeumbibliotheek Deventer zijn nu volledig gedigitaliseerd. Onderzoekers overal ter wereld kunnen gebruik maken van deze unieke materialen. De Athenaeumbibliotheek toont de schatten via online exposities en publicaties. Maar ook andere erfgoedinstellingen en liefhebbers van oude boeken kunnen vrij gebruik maken van de afbeeldingen.

• Rampjaar 1672 Bekijk details

9 juni 2022

Dit jaar is het rampjaar precies 350 jaar geleden. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd aangevallen door Frankrijk, Engeland en de bisdommen Münster en Keulen. Deze aanvallen betekenen het einde van de Gouden Eeuw in de Republiek. In 2022 besteedt ook Deventer aandacht aan het rampjaar.

• Expositie: Nieuw in de Deventer erfgoedcollectie Bekijk details

2 mei 2022

Ben je benieuwd naar de nieuwe aanwinsten van de Athenaeumbibliotheek? Vanaf 9 mei t/m 7 augustus kun je een kijkje nemen in de Schatkamer in de Proosdij van de Bibliotheek Centrum.

• Broeders 3D: reconstructie binnenruimte Heer Florenshuis Bekijk details

1 april 2022

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een interactieve digitale reconstructie van een 15e-eeuwse binnenruimte van het Heer Florenshuis gemaakt, met 3D-modellen van boeken, schrijfgerei en meubilair. Broeders 3D is ontstaan uit de samenwerking tussen de Athenaeumbibliotheek en de RUG in het HERA-project Public Renaissance.

• Stadswandeling door Deventer anno 1495 Bekijk details

1 maart 2022

Ga mee tijdens een stadswandeling en maak kennis met de rijke geschiedenis van boekenstad Deventer aan het eind van de 15e eeuw.

• Minicolleges Boekenweek 2022 Bekijk details

1 maart 2022

Kruip weer terug in de collegebanken! In het kader van de Boekenweek organiseert de Athenaeumbibliotheek twee minicolleges. Lieke Smits en Detlef Wagenaar gaan in op verschillende onderwerpen die aansluiten bij het centrale thema van de Boekenweek: eerste liefde.

• Boeken webwinkel nu ook in Bibliotheek Centrum verkrijgbaar Bekijk details

16 december 2021

Via de Athenaeumbibliotheek zijn verschillende boeken over allerlei historische thema's te koop. De boeken zijn niet alleen via de webwinkel te bestellen, maar een ruime selectie hiervan is nu ook verkrijgbaar in de Bibliotheek Centrum.

Paginanavigatie