Nieuws uit de Athenaeumbibliotheek

Resultaat 11 - 20 (van 86)

• Expositie 'Hanze' Bekijk details

26 juni 2023

In 2023 viert Deventer de Hanze. Dit middeleeuwse handelsnetwerk bracht rijkdom en handelsgeest naar Deventer en vele andere steden, zoals Zwolle, Hasselt, Lübeck, Harderwijk en Kampen. De Hanze staat voor samenwerking en culturele uitwisseling. Ook boeken speelden hierin een belangrijke rol. In de nieuwe tentoonstelling op de Stromarkt tonen de verschillende boeken uit andere Hanzesteden uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek de verwevenheid tussen de steden.

• hanze | art (update) Bekijk details

11 juni 2023

Wat gebeurt er als je kunstenaars vrij spel geeft in de schatkamer van Deventer Boekenstad? De Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor werken samen aan een bijzonder project: hanze | art - oude boeken nieuwe kunst. In het kader van het Hanzejaar openen zij de schatkamers van Deventer Boekenstad voor verschillende kunstenaars. De nieuwe werken worden tentoongesteld, waaronder op het perron van station Deventer.

• Lezing: Rumphius en de Indische Flora Bekijk details

3 april 2023

In het kader van de erfgoedlezingen in Deventer organiseert de Athenaeumbibliotheek op 10 mei een lezing over een bijzonder stuk uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek: Het Amboinsche Kruidboek. Vanaf april start het Hanzejaar in Deventer. In deze lezing duikt Norbert Peeters in op dit bijzondere stuk collectie uit de Athenaeumbibliotheek, de schatbewaarder van het Deventer boekenerfgoed. Peeters vertelt over het kruidboek, de link met Hanzestad Deventer en flora in Ambon.

• Deventer viert de Hanze in 2023 Bekijk details

31 maart 2023

Dit jaar vindt het Hanzejaar plaats in negen Hanzesteden in Oost-Nederland, zo ook in Deventer! Het hele jaar door is er een uiteenlopend programma in de stad. We geven je alvast een kijkje in het programma van de Bibliotheek Centrum en de Athenaeumbibliotheek.

• hanze | art van start! Bekijk details

17 maart 2023

In het kader van het Hanzejaar 2023 slaan de Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor de handen ineen. Verschillende kunstenaars krijgen unieke toegang tot de schatten van de Athenaeumbibliotheek en laten zich inspireren door onze collectie. Door deze combinatie van oud en nieuw geven we het bijzondere erfgoed van de Athenaeumbibliotheek een nieuw perspectief!

• Minicolleges in de Athenaeumbibliotheek! Bekijk details

9 maart 2023

Kruip weer terug in de collegebanken! In het kader van de Deventer Boekenweek 2023 organiseert de Athenaeumbibliotheek twee minicolleges op donderdag 16 maart. Bertram Mourits en Charlotte Goulmy vertellen over twee belangrijke schrijvers uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis: Louis Couperus en Renate Rubinstein.

• Stageprojecten in de Athenaeumbibliotheek Bekijk details

1 maart 2023

De Athenaeumbibliotheek heeft twee vacatures voor stageprojecten in de bibliotheek. Ben je geïnteresseerd in geschiedenis, letterkunde, boekwetenschap of Arabisch en zoek je een (erfgoed)stage? Lees dan snel verder.

• Expositie 'Zo schrijft Deventer' Bekijk details

1 februari 2023

Op 6 maart 2023, vlak voor de Deventer Boekenweek, opent de nieuwe expositie 'Zo schrijft Deventer' in de Bibliotheek Deventer. In de expositie zijn werken van verschillende Deventer auteurs te zien.

• Boekblad in context Bekijk details

21 oktober 2022

In oktober 2022 kocht de Athenaeumbibliotheek na een geslaagde crowdfunding een blad uit een antifonarium aan. Met behulp van de gemeente Deventer, de Vrienden van de Athenaeumbibliotheek en vele particuliere donateurs hebben we nu een uniek boekblad uit de Lebuinuskerk in onze collectie. En dat is uniek. In Deventer hebben we helemaal geen boeken meer uit de Lebuinuskerk. Bovendien is het niet zomaar een blad, maar een kunstwerk: het is prachtig beschilderd.

• Maand van de Geschiedenis Bekijk details

27 september 2022

Oktober is de maand van de geschiedenis. Talloze musea, bibliotheken, boekhandels, archieven en andere culturele instellingen organiseren activiteiten met het thema ramp. Ook de Athenaeumbibliotheek doet dit jaar mee.

Paginanavigatie