Handschriften uit de Athenaeumbibliotheek digitaal beschikbaar

Gepubliceerd op: 21 juli 2022 16:26

De collecties middeleeuwse, Arabische en Aziatische handschriften van de Athenaeumbibliotheek Deventer zijn nu volledig gedigitaliseerd. Onderzoekers overal ter wereld kunnen gebruik maken van deze unieke materialen. De Athenaeumbibliotheek toont de schatten via online exposities en publicaties. Maar ook andere erfgoedinstellingen en liefhebbers van oude boeken kunnen vrij gebruik maken van de afbeeldingen.

Middeleeuwse handschriften

De Athenaeumbibliotheek bewaart een collectie van ongeveer 130 middeleeuwse handschriften en 20 handschriftfragmenten. Deze handschriften komen voornamelijk uit Deventer religieuze gemeenschappen en het klooster Diepenveen, maar ook uit de collectie van de voormalige universiteit van Harderwijk. Ze zijn voor het overgrote deel in het Latijn en Middelnederlands geschreven, maar enkele exemplaar ook in het Grieks en Hebreeuws. Veel handschriften waren al digitaal beschikbaar op athenaeumcollecties.nl. Afgelopen voorjaar werd een digitaliseringsproject afgerond waarbij de laatste handschriften zijn gescand en online beschikbaar gesteld. In de komende maanden worden de handschriftbeschrijvingen verrijkt met informatie over de inhoud en met Open Linked Data. Nu al zijn de handschriften online te vinden door te zoeken op signatuur (plaatsnummer). Door de collectie bladeren kan ook: de collecties middeleeuwse handschriften, atlassen en kaarten, oude gedrukte werken etc. zijn afzonderlijk te bekijken.

Arabische en Aziatische collecties

Je zou het niet verwachten in de Athenaeumbibliotheek, maar die bewaart ongeveer 40 handschriften in het Arabisch, Maleis en zelfs Boeginees, de taal van Sulawesi. Ook deze handschriften zijn gedigitaliseerd. Ze zijn in 1820 in de Athenaeumbibliotheek terecht gekomen via de collectie van de universiteit van Harderwijk. Daar werkten oriëntalisten, kenners van de ‘oosterse’ talen en culturen, die enkele van hun boeken schonken aan de academiebibliotheek. Een groot deel van de handschriften werd aan de bibliotheek overgedragen door VOC-commandant Jacob Pieter van Braam, die ze had buitgemaakt tijdens de oorlogshandelingen in de straat van Malakka en Selangor in 1784. Deze handschriften zijn nog niet gecatalogiseerd maar al wel beschikbaar via athenaeumcollecties.nl in de deelcollectie Arabische en Aziatische handschriften.

Het digitaliseringsproject werd mogelijk gemaakt door een ruime bijdrage van Prins Bernhard Cultuurfonds Overijssel, in het bijzonder het Cultuurfonds op naam Dijkstra-Van Doorn Fonds. Voor de digitalisering hebben wij samengewerkt met Picturae.

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met info-ab@bibliotheekdeventer.nl.