Expositie: Nieuw in de Deventer erfgoedcollectie

Gepubliceerd op: 2 mei 2022 15:02

Ben je benieuwd naar de nieuwe aanwinsten van de Athenaeumbibliotheek? Vanaf 9 mei t/m 7 augustus kun je een kijkje nemen in de Schatkamer in de Proosdij van de Bibliotheek Centrum.

De Athenaeumbibliotheek is de erfgoedbibliotheek van Deventer en Overijssel. Elk jaar kopen en krijgen we boeken die nog niet aanwezig waren in de Deventer collectie. Nadat ze zijn schoongemaakt en verpakt, worden ze gecatalogiseerd en in de depots geplaatst. Daar worden ze onder goede omstandigheden bewaard voor de volgende generaties. De nieuwe aanwinsten worden jaarlijks beschreven in het Deventer Jaarboek.

Boeken zijn natuurlijk vooral bedoeld om gebruikt en getoond te worden. Daarom presenteren we de mooiste en meest bijzondere aanwinsten van 2020 en 2021 in een kleine expositie in de Schatkamer van de Proosdij in Bibliotheek Centrum. Je ziet daar onder meer oude tijdschriften die bij Roto Smeets of NDI werden gedrukt, Deventer schoolboekjes voor de Latijnse school en een Medicijnboek van een Deventer predikant.

De expositie is van 9 mei t/m 7 augustus tijdens openingstijden van de Bibliotheek Centrum (maandag t/m zaterdag) gratis te bezichtigen. Klik hier voor de meest actuele openingstijden van de Bibliotheek Centrum.