Stageprojecten in de Athenaeumbibliotheek

Gepubliceerd op: 1 maart 2023 15:28

De Athenaeumbibliotheek heeft twee vacatures voor stageprojecten in de bibliotheek. Ben je geïnteresseerd in geschiedenis, letterkunde, boekwetenschap of Arabisch en zoek je een (erfgoed)stage? Lees dan snel verder.

Twee stagiair(e)s voor project Material Evidence in Incunabula in de Athenaeumbibliotheek Deventer

Volg jij een studie in de Geesteswetenschappen zoals Nederlands, Geschiedenis, Klassieke Talen, Kunstgeschiedenis of Boekwetenschap en zoek je een stageplek? Heb je interesse in oude boeken en enige kennis van het beschrijven daarvan? Doe je graag ervaring op in het werken in een erfgoedbibliotheek? Neem dan contact met ons op!

Wat ga je doen?
Wij bieden twee stageplekken aan in het project Material Evidence in Incunabula (MEI). Samen met onze catalogiseerder van oude drukken ga je de 330 incunabelen van de Athenaeumbibliotheek beschrijven in de internationale database MEI. In MEI worden gegevens over herkomst van incunabelen verzameld. Je onderzoekt de herkomst van deze incunabelen door eigenaarskenmerken zoals inscripties, boekbanden en stempels te bestuderen. Daarnaast help je mee met het online beschikbaar maken van de gedigitaliseerde incunabelen op de website van de Athenaeumbibliotheek. Bovendien biedt de collectie mogelijkheden voor een scriptieonderwerp.

Over ons
De Athenaeumbibliotheek is de oudste stadsbibliotheek van Nederland en bewaart een van de belangrijkste erfgoedcollecties van Oost-Nederland. Sinds 2016 maakt ze deel uit van de Bibliotheek Deventer.

De stageperiode en het aantal uren per week is in overleg (we denken aan twee dagen per week). Je krijgt een werkplek in de Athenaeumbibliotheek, Klooster 12 in Deventer. Voor aanvang van de stage organiseren we een training in MEI. De Bibliotheek Deventer, waarvan de Athenaeumbibliotheek deel uitmaakt, biedt een stagevergoeding van €275,- euro bruto per maand op basis van 36 uur per week. Begin datum in overleg.

Interesse? Neem contact op met catalogiseerder Lotte Savelsberg.

Neem contact op

Stagiair(e) voor het beschrijven van Arabische en Aziatische handschriften in de Athenaeumbibliotheek Deventer

Volg jij een studie op het gebied van Arabische en/of Maleise talen? Heb je interesse in geschiedenis en oude bronnen? Zoek je een stage in de erfgoedsector? Dan bieden wij jou een leuke stageplek!

Wat ga je doen?
Wij zoeken een stagiair(e) die de conservator kan assisteren bij het catalogiseren van de Arabische en Maleise handschriften in de Athenaeumbibliotheek. Onderdeel van het stageproject is het beschrijven van de gedigitaliseerde versies van deze handschriften. De handschriften dateren van voor ca. 1800 en zijn voor het grootste deel afkomstig uit het huidige Maleisië. De collectie biedt bovendien mogelijkheden voor een scriptieonderwerp.

Over ons

De stageperiode en het aantal uren per week is in overleg (we denken aan twee dagen per week). Je krijgt een werkplek in de Athenaeumbibliotheek, Klooster 12 in Deventer. De Bibliotheek Deventer, waarvan de Athenaeumbibliotheek deel uitmaakt, biedt een stagevergoeding van €275,- euro bruto per maand op basis van 36 uur per week. Begin datum in overleg.

Interesse of aanvullende vragen? Neem contact op met conservator Suzan Folkerts.

Neem contact op