Deventer viert de Hanze in 2023

Gepubliceerd op: 31 maart 2023 11:14

Dit jaar vindt het Hanzejaar plaats in negen Hanzesteden in Oost-Nederland, zo ook in Deventer! Het hele jaar door is er een uiteenlopend programma in de stad. We geven je alvast een kijkje in het programma van de Bibliotheek Centrum en de Athenaeumbibliotheek.

What the H*nze?!

De negen Hanzesteden vieren in 2023 het 800-jarige gedachtengoed van de Hanze. Het hele jaar organiseren deze negen steden verschillende festivals, events, expedities en exposities waarin een ode gebracht wordt aan de Hanze tijd. Het programma in Deventer focust zich op de Hanzestad van vandaag, als vernieuwende en eigenwijze stad! Bekijk hier het hele programma van de stad.

Hanzejaar in de Bibliotheek

Ook in de Bibliotheek Centrum en de Athenaeumbibliotheek zijn er dit jaar verschillende activiteiten, we lichten er alvast een paar voor je uit.

hanze | art
Wat gebeurt er als je kunstenaars vrij spel geeft in de schatkamer van Deventer Boekenstad? De Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor bieden vanaf 1 mei 2023 zes verschillende kunstenaars uit verschillende disciplines exclusieve toegang tot de schatkamer van de Athenaeumbibliotheek. Een maand lang laten de kunstenaars zich inspireren door middeleeuwse handschriften, Deventer drukkers en de geschiedenis van Deventer. Zij gaan aan de slag met onze collectie en vertellen op een eigentijdse manier het verhaal van onze collectie. Na deze maand wordt het werk van de kunstenaar tentoongesteld.

Pulp Fiction
Deventer is boekenstad van oudsher. Bij boeken hoort papier, maar wat gebeurt er met al dat papier als de boeken (te) oud zijn? Fotograaf en kunstenaar Erwin Zijlstra laat zien wat je met papier nog meer kan doen. In een heus laboratorium worden afgeschreven boeken tot pulp vermalen. Van het pulp wordt nieuw en fantasievol papier gemaakt. Het papier wordt weer als basis gebruikt voor allerlei activiteiten; o.a. voor het schrijven van liefdesbrieven, voor kalligraferen en om bijvoorbeeld zelf een boekje te maken. Jong en oud kunnen hieraan meedoen.

Schrijf, schilder, teken en bouw je stad
Ben jij ook zo trots op deze eeuwoude Hanzestad? Als belangrijke ambassadeur van de Deventer Boekenstad laat de bibliotheek zien hoe de Hanze het Deventer van vandaag nog inspireert. Alle bezoekers, van jong en oud, kunnen deelnemen aan een gevarieerd programma: van workshop schrijven tot je handen uit de mouwen steken op onze makersplaats. In de Bibliotheek kan je onder andere leren om je stad te beschrijven met de cursus ‘Schrijf je stad’ en leer jij je stad om een bijzondere manier te beschrijven met een cursus kalligrafie. Dit kan allemaal op het papier van Erwin Zijlstra.

Aanmelden en up-to-date blijven

Wil jij als eerste op de hoogte zijn wanneer de inschrijvingen opengaan of wanneer er meer activiteiten aan ons programma worden toegevoegd? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of houdt onze website en social media in de gaten.

Ik wil me aanmelden voor de nieuwsbrief