Lezing: Rumphius en de Indische Flora

Gepubliceerd op: 3 april 2023 11:49

In het kader van de erfgoedlezingen in Deventer organiseert de Athenaeumbibliotheek op 10 mei een lezing over een bijzonder stuk uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek: Het Amboinsche Kruidboek. Vanaf april start het Hanzejaar in Deventer. In deze lezing duikt Norbert Peeters in op dit bijzondere stuk collectie uit de Athenaeumbibliotheek, de schatbewaarder van het Deventer boekenerfgoed. Peeters vertelt over het kruidboek, de link met Hanzestad Deventer en flora in Ambon.

In het kielzog van het kapitalistische handelsonderneming VOC reizen ook mensen mee met een buitensporige belangstelling voor botanie. Georg Everhard Rumphius (1627-1702) is eentje. Op achttienjarige leeftijd verlaat hij Hanau (Hessen) uit liefde voor de wetenschap. Na de nodige rampspoed en omzwervingen eindigt hij uiteindelijk op Ambon waar hij tot zijn dood zal wonen. Hij arriveert als militair maar werkt zich uiteindelijk op tot koopman. Nu heeft hij eindelijk voldoende vrije tijd voor wetenschap. Daarbij hoopt hij in de voetsporen te treden van Plinius de Oudere en een alomvattende natuurhistorie te schrijven van de ‘Eijlanden van Water-Indien’ (thans de Indonesische archipel). Dat blijkt een té grote opgave. Het noodlot slaat toe en Rumphius verliest zijn zicht. Wel slaagt hij er in om met geleende handen en ogen zijn magnum opus af te ronden: Het Amboinsche Kruid-boek (1741-50). De Athenaeumbibliotheek  heeft een eerste druk van dit bijzondere boek, dat bijna een halve eeuw na het overlijden van de schrijver verscheen. Het is de eerste omvangrijke studie naar de Indische flora.

Over de spreker
Norbert Peeters is botanisch filosoof en als docent verbonden aan de Universiteit Leiden. Peeters studeerde Archeologie en Filosofie. Hij is parttime bezig met een promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden, waarin hij de filosofische en historische achtergrond van onkruid onderzoekt. In 2020 verscheen zijn boek Rumphius' Kruidboek. Verhalen uit de Ambonese flora. Rumphius' Kruidboek is een rijk geïllustreerd botanisch meesterwerk met oorspronkelijk bronmateriaal voor liefhebbers van botanie, reizen en natuurhistorie.

Lezingenreeks
De lezing is onderdeel van de gezamenlijke lezingenreeks van erfgoedpartners in Deventer. De deelnemende organisaties aan de lezingenreeks zijn Museum Geert Groote Huis, Archeologie Deventer, Athenaeumbibliotheek, Etty Hillesum Centrum, Deventer Verhaal en Architectuurcentrum Rondeel. De Deventer erfgoedlezingen vinden 1x per maand plaats op verschillende locaties in de stad. De geschiedenis van Deventer staat hierin centraal. Vaak wordt aangehaakt op een actueel thema.

Meer informatie

U bent woensdag 10 mei  van harte welkom in de Bibliotheek Deventer, Stromarkt 18 te Deventer. De lezing begint om 20.00 uur. Inloop vanaf 19.45 uur. De toegang is gratis. Vooraf reserveren via Deventer Verhaal is verplicht. Er zijn max. 70 plaatsen beschikbaar.