hanze | art van start!

Gepubliceerd op: 17 maart 2023 12:09

In het kader van het Hanzejaar 2023 slaan de Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor de handen ineen. Verschillende kunstenaars krijgen unieke toegang tot de schatten van de Athenaeumbibliotheek en laten zich inspireren door onze collectie. Door deze combinatie van oud en nieuw geven we het bijzondere erfgoed van de Athenaeumbibliotheek een nieuw perspectief!

Gedurende de periode mei tot en met december 2023 nodigen we kunstenaars uit om aan de slag te gaan met het erfgoed van Deventer Boekenstad. Verschillende kunstenaars gaan een maand resideren in de Athenaeumbibliotheek. De eerste drie kunstenaars, Maria BarnasMarcel Ruijters en Viorica Cernica hebben inmiddels kennisgemaakt met de Athenaeumbibliotheek.

Expositie
Elke residentie sluiten we af met een expositie of evenement waar het nieuwe werk wordt getoond. Het hele proces wordt vastgelegd voor de eeuwigheid door Deventer fotograag Viorica Cernica. De Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor maken in samenwerking een publicatie waarin het historisch materiaal van de bibliotheekin een nieuw licht wordt gezet door middel van beeldende kunst, poëzie, proza, fotografie, muziek en vormgeving. Het boek wordt ook technisch gezien een samensmelting van oude en nieuwe technieken. Dit boek wordt toegevoegd aan de collecties van de bibliotheek en is te koop. Met deze fysieke productie laten we zien hoe Deventer Boekenstad steeds opnieuw mensen inspireert tot nieuwe verhalen.

Hanzejaar
De unieke samenwerking van de Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor rondom Deventer Boekenstad sluit aan bij het Hanzejaar 2023. Tijdens het Hanzejaar 2023 vinden er in diverse Overijsselse steden zoals Deventer tal van activiteiten plaats. In Deventer gebeurt dat onder de slogan “What the Hanze” en met het achterliggende thema: “Vanuit een rijke (Hanze)historie wordt de toekomst vormgegeven”. Voor het hele programma van het Hanzejaar verwijzen wij naar de website van het Hanzejaar 2023

Meer informatie
Blijf op de hoogte van het project door de website van de Athenaeumbibliotheek, de social media kanalen van de Athenaeumbibliotheek en de website van samenwerkingspartner petrichor.

Bekijk hier de eerste resultaten

Dit project is mede mogelijk gemaakt door

• Hanzejaar Deventer
  • de Gemeente Deventer