hanze | art (update)

Gepubliceerd op: 11 juni 2023 11:07

Wat gebeurt er als je kunstenaars vrij spel geeft in de schatkamer van Deventer Boekenstad? De Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor werken samen aan een bijzonder project: hanze | art - oude boeken nieuwe kunst. In het kader van het Hanzejaar openen zij de schatkamers van Deventer Boekenstad voor verschillende kunstenaars. De nieuwe werken worden tentoongesteld, waaronder op het perron van station Deventer.

De Kunstenaars

De eeuwenoude boekencollectie van de Deventer Athenaeumbibliotheek is dit jaar inspiratiebron voor vijf gerenommeerde kunstenaars uit Nederland. Dichter/kunstenaar Maria Barnas, beeldend kunstenaar Rik van Iersel, sociaal kunstenaar/ideeëngenerator Domenique Himmelsbach de Vries, striptekenaar Marcel Ruijters en fotograaf Viorica Cernica bladerden de afgelopen tijd door eeuwenoude handgeschreven boeken en bekeken de prenten van kunstenaars uit een ver verleden. Hun blik op de boekenschat is verrassend. Zij kijken op een geheel eigen en andere manier naar structuren, vormen en thema's dan bibliothecarissen, historici en lezers. En uit die manier van kijken ontstaan nieuwe kunstwerken, variërend van tekeningen en digitale kunst tot poëzie. Elk werk vertelt zo weer een eigen verhaal dat voortbouwt op het erfgoed van Deventer Boekenstad.

Bekijk hier de eerste resultaten

Tentoonstelling

De nieuwe werken van de kunstenaars zijn tot en met december 2023 op verschillende manieren te zien:

• Op 7 oktober zijn Maria Barnas en Rik van Iersel aanwezig op het festival Zondvloed. Meer informatie via de website van uitgeverij petrichor.

(Deze informatie wordt verder aangevuld).

Boek

Het creatieve proces en de resultaten van het project Hanze art leggen we vast in een bijzondere publicatie. Dit boek wordt, om de cirkel van inspiratie en creatie rond te maken, uiteindelijk toegevoegd aan de erfgoedcollectie van Deventer. Door de interactie tussen oud en nieuw geven we
het unieke erfgoed van de Athenaeumbibliotheek een nieuw perspectief, maar het boek is nadrukkelijk geen boek over de erfgoedcollectie. Het stelt de kunstenaars centraal die geïnspireerd zijn door de interactie met de oude boeken en het boek laat de nieuwe kunstwerken zien. Het boek zelf is onderdeel van dit proces van interactie: ook de fotografe en de vormgever laten zich inspireren door de oude drukken die zij hebben gezien.

Houdbaar
Het boek zelf wordt, net als de werken van de kunstenaars, een combinatie van oud en nieuw. De vormgever Peter Bos laat zich nadrukkelijk inspireren door de vormgeving van incunabelen, de vroegste gedrukte boeken. In de vormgeving van het boek zal de kenner van het oude boek veel
herkennen en zal de liefhebber van kunst en vormgeving worden verrast door de vormgevingselementen die die op het eerste gezicht niet meteen doorgrondt, maar die bij nader inzien alles te maken hebben met het onderwerp van het boek: oude boeken nieuwe kunst.

Naar verwachting is het boek vanaf maart 2024 te koop.

Hanzejaar

Het project hanze | art - oude boeken nieuwe kunst is onderdeel van het Hanzejaar 2023. Tijdens het Hanzejaar 2023 vinden er in diverse Overijsselse steden tal van activiteiten plaats. In Deventer gebeurt dat onder de slogan What the H*nze?! en met het achterliggende thema: ‘Vanuit een rijke (Hanze)historie wordt de toekomst vormgegeven’. De Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor trekken samen op om het bijzondere erfgoed van Deventer Boekenstad onder de aandacht te brengen.

Organisaties
De Athenaeumbibliotheek is de schatbewaarder van het boekenerfgoed van Deventer Boekenstad. Ze zorgt voor de toegankelijkheid en zichtbaarheid van de beroemde collectie en stimuleert nieuwe vormen van gebruik.Uitgeverij petrichor biedt kunstenaars uit uiteenlopende disciplines een podium in boekvorm waarbij het boek net zo goed een plaat of een animatie kan zijn. Met deze onafhankelijke manier van werken won zij in 2021 de Deventer CultuurTalent prijs. Beide organisaties hebben elkaar gevonden in hun grote liefde voor het tastbare boek.