Minicolleges in de Athenaeumbibliotheek!

Gepubliceerd op: 9 maart 2023 16:33

Kruip weer terug in de collegebanken! In het kader van de Deventer Boekenweek 2023 organiseert de Athenaeumbibliotheek twee minicolleges op donderdag 16 maart. Bertram Mourits en Charlotte Goulmy vertellen over twee belangrijke schrijvers uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis: Louis Couperus en Renate Rubinstein.

Minicollege 1: Bertram Mourits: Eenvoud is overschat

Het leven van Louis Couperus eindigde bijna honderd jaar geleden, maar wie vandaag de dag de betere boekhandel binnenwandelt, heeft nog steeds de keuze uit enkele klassieke titels. Een van die titels is nota bene Eline Vere, dat geschreven werd als feuilleton, dus allerminst met het oog op de lange termijn. Hoe heeft de schrijver dat voor elkaar gekregen? Niet door korte zinnen te schrijven, eenvoudige plots te creëren of anderszins concessies te doen aan een groot publiek: je kan veel over Couperus zeggen, maar niet dat zijn werk eenvoudig is. Toch weet hij al ruim een eeuw betrokken lezers aan zich te binden. Bertram Mourits gaat op zoek naar redenen om van Couperus’ werk te blijven houden. Niet alleen in zijn eigen leeservaring, maar ook door te kijken naar de drijfveren van mensen die door de jaren heen over Couperus zijn blijven schrijven en praten en zich door hem hebben laten inspireren.De Athenaeumbibliotheek bewaart een collectie met werken van Couperus. Ze organiseert dit minicollege niet alleen naar aanleiding van de Boekenweek, maar ook omdat 2023 uitgeroepen is tot Louis Couperus Jaar wegens zijn de 100ste sterfdag.

Over de spreker
Bertram Mourits (1969) is hoofd Collecties van het Literatuurmuseum in Den Haag. Hij promoveerde op de poëzie van de Zestigers en schrijft over literatuur in tijdschriften als De Parelduiker, Poëziekrant en Zacht Lawijd en over popmuziek voor Heaven.

Minicollege 2: Charlotte Goulmy over Renate Rubinstein

Renate Rubinstein begon in 1961 onder haar pseudoniem Tamar met haar vaste column in Vrij Nederland. Het wordt één van de meest gelezen rubrieken in het weekblad en Tamar groeit uit tot één van de belangrijkste en controversieelste columnisten van Nederland. Als Tamar ontwikkelde zij haar stijl: openhartig. Ze gaf in haar columns openheid over haar twijfels, haar liefdesleven en haar standpunten. Debatten over de Vietnamoorlog, kruisraketten en het huwelijk tussen Beatrix en Claus schuwde zij dan ook niet. Charlotte Goulmy, schrijver van Renate Rubinstein herontdekt, vertelt in dit minicollege over Renate Rubinstein. Ze gaat in op de betekenis van Rubinstein voor haar persoonlijk leven en de invloed van Rubinstein vandaag de dag.

Over de spreker
Charlotte Goulmy, Vavo docent Frans, is geboren en getogen in Deventer. Ze las wekelijks Vrij Nederland in de bieb aan de Brink en deed haar eerste verzoek aan de erven Rubinstein via de Atheneum alwaar ze alle beschikbare columns fotografeerde en archiveerde in de hoop ooit op Renate Rubinstein te mogen promoveren.In 2022 verscheen het boekje Renate Rubinstein herontdekt bij Hollands Maandblad. Het boek bestaat uit vier biografische essays over Renate Rubinstein. In het werk beschrijft Goulmy in chronologische volgorde het leven van Rubinstein. Het boek is ook persoonlijk. Goulmy is ook openhartig en laat zien dat de thema’s uit het werk van Rubinstein ook haar aan het hart gaan.

Praktische informatie

De colleges vinden plaats op donderdag 16 maart van 19:45 uur tot 21:30 uur en zijn gratis toegankelijk. Meer informatie en het reserveren van een gratis plek kan via deze link. Tot dan!