Expositie hanze art

Gepubliceerd op: 12 februari 2024 19:55

Het afgelopen jaar lieten 6 kunstenaars zich inspireren door onze bijzondere collectie. Op basis daarvan maakten zij nieuw werk. In de Bibliotheek Deventer zijn tot 1 juni de belangrijkste boeken te zien die voorbijkwamen tijdens de residenties van de kunstenaars.

Wat gebeurt er als je kunstenaars vrij spel geeft in de schatkamer van Deventer Boekenstad? De Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor werkten in 2023 samen aan een bijzonder project: hanze art - oude boeken nieuwe kunst. In het kader van het Hanzejaar hebben zij de schatkamers van Deventer Boekenstad geopend voor 4 kunstenaars, een fotograaf en een vormgever. De werken zijn tentoongesteld op station Deventer, waren te zien in Mimik en tijdens Zondvloed. In maart 2024 zijn de resultaten van deze residenties te zien in een bijzonder boek.

Meer informatie over het boek

Kunstenaars

Maria Barnas, Rik van Iersel, Domenique Himmelsbach de Vries en Marcel Ruijters verkennen de handgeschreven boeken en prenten op een verrassende wijze, anders dan bibliothecarissen en historici. Tijdens hun residenties hebben zij kennisgemaakt met de eeuwenoude collectie van de Athenaeumbibliotheek.  Fotograaf Viorica Cernica documenteerde het proces, van kennismakingen in de Athenaeumbibliotheek tot bezoeken aan de ateliers van de kunstenaars en het vastleggen van de nieuwe werken. Peter Bos ontwierp een prachtig boek waarin alles terug te zien is.

In deze tentoonstelling zijn de boeken te zien die voorbij kwamen tijdens de residenties en de inspiratie was voor nieuwe tekeningen, animaties en poeziƫ. In de tentoonstelling komen bekende boeken naar voren, zoals een Hortus Sanitatis. Maar ook onbekende werken, (her)ontdekt tijdens de residenties zijn te zien in de Bibliotheek Deventer.

De expositie is te bezoeken van tot 1 juni in de Proosdij, Bibliotheek Centrum, Stromarkt 18. Toegang is gratis binnen de openingstijden van de bibliotheek.