Expositie 'Koloniale sporen in de Athenaeumbibliotheek'

Gepubliceerd op: 23 augustus 2023 12:47

Tijdens het Herdenkingsjaar Slavernij van 1 juli 2023 tot en met 1 juli 2024 is er in het hele land extra aandacht voor de koloniale geschiedenis, ook in de bibliotheek. Deze geschiedenis is een wezenlijk onderdeel van Nederland én Deventer. Deze expositie toont hoe ook in de collectie van de Athenaeumbibliotheek sporen te vinden zijn van ons koloniale verleden.

In 2023 en 2024 staat Nederland stil bij het koloniale verleden. Van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 wordt hier in het hele Koninkrijk extra aandacht aan besteed tijdens het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. De kleine tentoonstelling van de Athenaeumbibliotheek sluit aan op dit herdenkingsjaar. De Athenaeumbibliotheek staat aan het begin om de collecties met koloniale sporen in beeld te brengen. De tentoonstelling laat de eerste resulaten zien. Zo is een deel van de 'Indische boekencollectie' van voormalig gouverneur-generaal Duymaer van Twist te zien, zijn er ook enkele handschriften uit de voormalig koloniën te vinden en zijn er boeken te vinden van de familie Birnie.

Programma in de bibliotheek

In de bibliotheek Deventer is in de maanden september en oktober meer aandacht voor ons koloniale verleden. De bibliotheek heeft een programma opgezet dat past bij het karakter van de bibliotheek: door kennisdeling en ontmoeting een leven lang leren. Wat was de rol van Deventer in deze geschiedenis en hoe zie je kenmerken van dit verleden terug in de stad? Welke koloniale sporen zie of ervaar jij vandaag de dag? In de maanden september en oktober nodigen wij je uit om te komen leren en ontmoeten in de bibliotheek.

Klik hier voor meer informatie over het bibliotheekprogramma

Praktische informatie

De expositie is te bezoeken van 1 oktober tot en met januari 2024 in de Proosdij, Bibliotheek Centrum, Stromarkt 18. Toegang is gratis binnen de openingstijden van de bibliotheek.