Presentatie boek hanze art - oude boeken nieuwe kunst

Gepubliceerd op: 21 februari 2024 16:12

In het kader van het Hanzejaar 2023 werkten uitgeverij petrichor en de Athenaeumbibliotheek samen aan een bijzonder project. Verschillende kunstenaars resideerden in de schatkamer van Deventer Boekenstad om nieuw werk te maken. Bij dit bijzondere project hoort een boek. Op zaterdag 16 maart wordt dit boek gepresenteerd.

Het boek is het resultaat van een samenwerking tussen de Athenaeumbibliotheek en uitgeverij petrichor in het Hanzejaar 2023, waarbij vier kunstenaars - Maria Barnas, Rik van Iersel, Domenique Himmelsbach de Vries en Marcel Ruijters- zich lieten inspireren door de collectie van de Athenaeumbibliotheek. Hun (kunst)werken en het maakproces zijn gedocumenteerd door fotografe Viorica Cernica en in het boek samengebracht door Peter Bos (Houdbaar). Conservator Suzan Folkerts schreef een inleiding en Marcel Herms en Martin Knaapen (petrichor) interviewden de kunstenaars. Het resultaat is een prachtig vormgegeven, 400 pagina’s tellend boek.

Het eerste exemplaar wordt aangeboden aan Andries Heidema, commissaris van de koning in Overijssel. Na afloop van het programma is het werk van de kunstenaars te zien en is het boek hanze art te koop voor slechts €65,00. Pinnen kan. De kunstenaars zijn deze middag aanwezig om hun werk toe te lichten en het boek te signeren.

Programma 16 maart

De boekpresentatie valt samen met de opening van de Boekenweek 2024. Voor dit bijzondere evenement is ook een bijzondere locatie gekozen. De presentatie van het boek vindt plaats bij de nieuwe werkplaats van Spacecowboys, adres:  Zutphenseweg 6F 7418 AJ Deventer.

14:30 inloop ontvangst Spacecowboys

15:00 officiële opening door Dennis Platvoet

15:05 presentatie programma Deventer Boekenweek - Linda Damen [voorzitter Deventer Boekenweek]

15:10 in huldiging Boekenweekburgemeesterschap