Symposium Planten en Kruiden

Gepubliceerd op: 14 september 2023 11:00

De Vereniging van Vrienden van de Stads- of Athenaeumbibliotheek Deventer bestaat dit jaar 40 jaar. Om dit jubileum samen met de bewoners van Deventer in stijl te vieren organiseert de vereniging een bijzonder lezingenprogramma over planten en kruiden in de boekgeschiedenis en volkstraditie. Dit openbaar toegankelijke symposium is op zaterdag 21 oktober a.s. in de Bibliotheek Deventer aan de Stromarkt, in de Theaterzaal.

De Vereniging van Vrienden van de Stads- of Athenaeumbibliotheek

Om de Athenaeumbibliotheek financieel te steunen is eind 1983 de Vereniging van Vrienden van de Stads- of Athenaeumbibliotheek Deventer opgericht. De vereniging wil in de eerste plaats de bibliotheek helpen bij de aanschaf van boeken, handschriften en andere documenten, die niet uit eigen middelen bekostigd kunnen worden. Daarnaast wil zij gelden verwerven voor de conservering van het bibliotheekbezit.

Sinds haar oprichting heeft de vereniging de Athenaeumbibliotheek gesteund, onder meer met bijzondere aankopen voor de collectie oude boeken en manuscripten van de Athenaeumbibliotheek. Zo hielpen de Vrienden onlangs met de aankoop van het bijzondere blad uit een koorboek.

Symposium

Om dit jubileum te vieren, organiseert de vereniging een symposium. Het symposium is gratis voor de vrienden van de Athenaeumbibliotheek. Voor andere belangstellenden kost een kaartje €10,-.

Programma:

14:00-14:30 Norbert Peeters: Flora Batava
14:30-15:00 Claudine Chavannes: Geheim(zinnig)e planten. Rituelen, recepten en remedies in de overgang van de heidense naar de christelijke wereld

15:00-15:30 pauze

15:30-15:50 Isabela Pombo Geertsma: Planten in de volkstraditie: Kruidwis en Sint Janstros

15:50-16:20 Suzan Folkerts: Oude kruidenboeken en nieuwe kunst in de Athenaeumbibliotheek

We sluiten het symposium af met een drankje.

Reserveer hier je tickets