Interactieve lezing 'Het gedrukte boek in Nederlands-Indië'

Gepubliceerd op: 17 november 2023 11:35

Op donderdag 23 november aanstaande organiseert erfgoedorganisatie Deventer Verhaal in samenwerking met de Athenaeumbibliotheek een interactieve lezing over het gedrukte boek in Nederlands-Indië. Eline Kortekaas komt deze avond vertellen over de boekcultuur in de voormalige Nederlandse kolonie.

In 2023 en 2024 staat het koloniale verleden van het Koninkrijk der Nederlanden volop in de aandacht. Ook in Hanzestad Deventer. Promovendus Eline Kortekaas geeft deze avond een lezing en een workshop over de boekgeschiedenis van Nederlands-Indië. In navolging van de expositie 'Koloniale sporen in de Athenaeumbibliotheek', nog tot en met eind januari 2024 in Bibliotheek Deventer Centrum te zien, gaat Kortekaas dieper in op deze gedeelde boekgeschiedenis tussen Deventer en Nederlands-Indië.

Boekcultuur Nederlands-Indië
In de negentiende eeuw was de productie en handel in boeken groot in de voormalige Nederlandse kolonie. Hierdoor kwamen loden letters en drukinkt naast de eeuwenoude schriftcultuur van Indonesië te staan. Aan de hand van enkele (kinder)boeken uit de rijke collectie van de Athenaeumbibliotheek laat Kortekaas zien wat deze boekcultuur inhield.

Spreker
Eline Kortekaas (1992) studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Ze vervolgde haar opleiding aan de Universiteit van Amsterdam met de master Boekwetenschap. Op dit moment maakt Kortekaas als promovendus deel uit van het project 'Decolonizing knowledge. Postcoloniality and the making of modern Indonesia's knowledge culture, 1945-1970'.Binnen dit project verricht ze onderzoek naar de Nederlandse uitgeverijgeschiedenis in Indonesië tussen 1940 en 1960. Hierbij kijkt Eline onder andere naar welke rol de Nederlandse uitgeversindustrie kan worden toegeschreven met betrekking tot de productie, distributie en consumptie van kennis.

Informatie
U bent donderdag 23 november aanstaande van harte welkom in de Theaterzaal van de Bibliotheek Deventer, Stromarkt 18 te Deventer. De lezing begint om 19:30 uur en duurt 90 minuten. Inloop vanaf 19:15 uur. De toegang is gratis. In verband met het workshopkarakter, zijn er maximaal 20 plekken beschikbaar. Vooraf reserveren is verplicht. Reserveer via de onderstaande knop direct.

Reserveer hier voor de interactieve lezing

Lezingenreeks
De deelnemende organisaties aan de lezingenreeks zijn Museum Geert Groote Huis, Archeologie Deventer, Athenaeumbibliotheek, Etty Hillesum Centrum, Deventer Verhaal en Architectuurcentrum Rondeel. De Deventer erfgoedlezingen vinden 1x per maand plaats op verschillende locaties in de stad. De geschiedenis van Deventer staat hierin centraal. Vaak wordt aangehaakt op een actueel thema.