Tentoonstelling 'Van hand tot hand. Boekcultuur in 15e-eeuws Deventer'

Gepubliceerd op: 4 februari 2022 20:57

Tot en met 7 mei 2022 is de expositie 'Van hand tot hand. Boekcultuur in 15e-eeuws Deventer' te bekijken in de Bibliotheek Centrum. In de Proosdij is een aantal unieke boeken uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek te zien.

In 15e-eeuws Deventer circuleerden boeken binnen én buiten de kloostermuren. Het boekverkeer doorkruiste zelfs deze grenzen: burgers en religieuzen lazen dezelfde soort geestelijke lectuur, wisselden hun boeken uit en kwamen bij elkaar om vrome teksten te bespreken. Boeken zorgden dus voor verbinding tussen leken en religieuzen in de stad. Een aantal van deze boeken is te zien in de Proosdij van de bibliotheek, waaronder het gebedenboek van Katharina Kerstkens, de hoofdpersoon in de wandelapp Hidden Deventer. En zij heeft een boodschap!

Deze expo is samengesteld in samenwerking met onze partners in het HERA-project 'Public Renaissance' van de Rijksuniversiteit Groningen.

De expositie is tijdens openingstijden van de Bibliotheek Centrum (maandag t/m zaterdag) gratis te bezichtigen. Klik hier voor de meest actuele openingstijden van de Bibliotheek Centrum.

Tip
Download de Hidden Deventer app in de App Store of Google Play Store en ga samen met Katharina op pad door 15e-eeuws Deventer, maak een tussenstop bij de Bibliotheek Centrum om de tentoonstelling te bekijken, en laat je meevoeren in de verhalen van Deventer Boekenstad!