Athenaeumbibliotheek betrokken bij onderzoeksproject

Gepubliceerd op: 4 juli 2019 09:19

Project PURE: publieke ruimte in vroegmoderne Europese steden

Een team van wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen zal de komende tijd nauw samenwerken met onder andere de Athenaeumbibliotheek. In het Europese project PURE (Publieke Renaissance: stedelijke culturen van publieke ruimte) doen zij onderzoek naar het alledaagse gebruik van de publieke ruimte in vroegmoderne Europese steden. Naast Groningen werken binnen het project nog vier andere universiteiten (Exeter, Trento, Valencia en Erlangen-Nürnberg) samen met partners in de erfgoedsector. De stad Deventer speelt een belangrijke rol in het onderzoek als Nederlandse casestudy.

Athenaeumbibliotheek: de ziel van Deventer Boekenstad

De eeuwenoude Athenaeumbibliotheek, gesticht in 1560, wordt ook wel “de ziel van Deventer Boekenstad” genoemd. Het is niet alleen de oudste stadsbibliotheek van Nederland, maar ook de oudste openbare wetenschappelijke bibliotheek die ons land rijk is. De collectie bijzondere en oude stukken die de Athenaeumbibliotheek in haar bezit heeft, zoals handschriften, oude drukken en regionalia, heeft voor een groot deel een relatie met Deventer. Een oude én moderne onderzoeksbibliotheek met een schat aan kennis over de regio, dus. Voor een onderzoeksproject als PURE een logische en essentiële partner.

Middeleeuws Deventer onder de loep

Deventer werd als casus-stad gekozen omdat de oude Hanzestad een rijke geschiedenis heeft, die behalve in boeken, archivalia en museumobjecten ook vandaag de dag nog in het stedelijke landschap leesbaar is. Zo is het oude stratenpatroon bewaard gebleven en zijn in sommige huizen aan de Walstraat de restanten van de oude stadsmuur nog zichtbaar. In het project wordt vooral onderzocht hoe de ruimte werd gebruikt. Geert Grote, bijvoorbeeld, koos de Brink om publiekelijk zijn boeken te verbranden en daarmee zijn bekering te markeren. Naast Deventer worden ook andere Europese steden onder de loep genomen tijdens het onderzoek. Hamburg, Valencia en Bologna zijn enkele voorbeelden.

Deventer Boekstad: toen en nu

De onderzoekers kijken met het project PURE niet alleen naar het verleden. Ze kijken ook naar hoe het verleden nu nog zichtbaar is in onze publieke ruimte en wat de invloed daarvan is op ons hedendaagse leven. Dat maakt het onderzoek relevant voor onder andere beleidsmakers. Wat kan dit project bijvoorbeeld bijdragen aan de discussie over de bestemming van de Grote Kerkhof in Deventer, waar recent de parkeerplaatsen zijn opgeheven? Ook zullen de onderzoeksresultaten worden vertaald in apps waarmee je het heden en verleden van de ruimte om je heen zelf kan gaan ontdekken – en dat is voor iedereen natuurlijk interessant!

Meer informatie en projectpresentatie

Meer informatie over het project vind je op de website van HERA (de pagina is in het Engels). Op donderdag 29 augustus kan je in de Bibliotheek Centrum een informatieve presentatie bijwonen over het project. Projectleider prof. dr. Sabrina Corbellini van de Rijksuniversiteit Groningen zal spreken over ‘Cosimo III ontdekt Deventer’ en Suzan Folkerts, conservator van de Athenaeumbibliotheek, behandelt ‘Leescultuur in Deventer op de kaart’. De presentatie is gratis bij te wonen en start om 16.00 uur in de Theaterzaal. Aanmelden kan via activiteiten-ab@bibliotheekdeventer.nl.