Culturele week ‘Verwantschap en Verbondenheid - 100 jaar republiek Turkije'

Gepubliceerd op: 1 november 2023 14:07

Het Centrum voor Diversiteit en Samenleving (CDS) en de Bibliotheek Deventer organiseren van 25 november t/m 2 december een week waarin de ontwikkelingen in 100 jaar republiek Turkije én de verbondenheid tussen inwoners met een Nederlandse en Turkse achtergrond centraal staan.

Met een foto-expositie met aansprekende foto's en kunstwerken van Turkse vrouwen, een culturele avond met Turkse muziek, film en een Verhalencafé met Deventenaren, willen beide organisaties zoveel mogelijk inwoners bereiken. Door informatie en verhalen te delen, ervaringen uit te wisselen over leven in Deventer als (kind van een) migrant en samen muziek te beleven, wordt verbinding, wederzijds begrip en dialoog gestimuleerd.

Deventer en Turkije

De honderdste verjaardag van de republiek Turkije die afgelopen oktober plaatsvond is een aansprekende aanleiding om stil te staan bij 'Verwantschap en Verbondenheid’. Er bestaat van oudsher een hechte band tussen Turkije en Deventer met een groot aantal stadsbewoners van Turkse afkomst die zich hier zo'n 60 jaar geleden begonnen te vestigen.

Wat (en wie) lieten zij achter in hun vaderland en wat namen zij mee naar Nederland en in het bijzonder naar Deventer? Hoe brachten zij voor hun belangrijke tradities in de Nederlandse samenleving en hoe integreerden deze tradities in de bestaande Nederlandse tradities. Hoe zagen de Nederlanders de nieuwkomers in hun stad? Welke invloed hadden zij op de cultuur, economie en maatschappij? En wat dragen zij specifiek bij aan de diversiteit in Deventer.

Wat is er te doen in de bibliotheek?

Expositie 'Verwantschap en Verbondenheid met de 100 jarige Republiek Turkije' | 25 november t/m 2 dec | Tijdens openingstijden | Bibliotheek Centrum | Gratis
Deze foto-exposite laat het licht schijnen op de industriële modernisering in Turkije, de verandering van het schrift-van Arabische naar Latijnse letters, de aandacht voor het belang van goed en modern onderwijs én het tot stand komen van het stemrecht voor vrouwen! Maar ook de modernisering van de kleding voor zowel mannen als vrouwen, door westerse invloeden. Waar vonden beide landen elkaar, wanneer en hoe steunden zij elkaar? Meer informatie over de expositie.

Klassieke en Turkse volksmuziek | Dinsdag 28 november | 20.00 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
Mehmet Polat is componist, zanger en speelt de ud/oed, een bijzonder snaarinstrument uit het Midden-Oosten. Hij en zijn muzikale vrienden vormen een gelegenheidskwartet speciaal voor deze muziekavond in de culturele week 'Verwantschap en Verbondenheid'. Meer informatie over de muziekavond.

Verhalenavond, tussen twee culturen | Woensdag 29 november | 19.30 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
Voordat de boekdrukkunst was uitgevonden was het vertellen van verhalen de manier om geschiedenis en levenslessen door te geven. Vanavond vertellen vijf Deventenaren hun verhaal over het leven tussen twee culturen.Er zijn vertellers van Turkse afkomst, zij vertellen hun ervaringen over het leven in Nederland, opgegroeid tussen twee culturen. Meer informatie over de verhalenavond.

De culturele week wordt mede mogelijk gemaakt wordt door het Jordenshofje en de Gemeente Deventer.