Kunstcircuit gaat verder binnen de Bibliotheek en Schouwburg

Gepubliceerd op: 14 oktober 2022 08:42

Kunstcircuit Deventer is al jarenlang de plek waar je kunt (leren) zingen, dansen, schilderen en musiceren, en waar je als cultuurmaker terecht kunt voor ondersteuning, advies en bemiddeling. De Bibliotheek Deventer en Schouwburg Deventer nemen op initiatief van Kunstcircuit beide een deel van de activiteiten en functies van Kunstcircuit Deventer over.

Wethouder Ilse Duursma: “Het is voor Deventer ontzettend belangrijk dat het Kunstcircuit blijft bestaan. Een plek waar jong en oud in aanraking komt met kunst en cultuur. Waar mensen hun talent ontdekken en ontwikkelen. Ik ben blij dat de Deventer Schouwburg en de Bibliotheek Deventer samenwerken om het belangrijke culturele werk van het Kunstcircuit in Deventer te behouden.”

De Bibliotheek

De intermediaire functie van Kunstcircuit Deventer op het gebied van Onderwijs, Amateurkunst & Talentontwikkeling en het Sociaal Domein fuseert met onze bibliotheek. De naam Kunstcircuit blijft bestaan en alle activiteiten worden vanuit de Bibliotheek Deventer voortgezet. Dit samengaan van expertise op gebied van taal, kennis en informatie, cultuureducatie en -participatie en boekenerfgoed creëert een belangrijke meerwaarde voor de stad. Als culturele verbinder en bemiddelaar is Kunstcircuit op haar plek binnen de Bibliotheek, samen maken we ons sterk voor de persoonlijke ontwikkeling van alle Deventenaren.

Schouwburg Deventer

Alle activiteiten van Kunstcircuit op gebied van verhuur van ruimtes aan kunstdocenten en culturele aanbieders worden onderdeel van de Deventer Schouwburg. Diverse ontwikkelingen in Deventer, zoals de transformatie van het huidige cultureel centrum aan de Keizerstraat maken het gewenst de verhuurorganisatie van Kunstcircuit toe te voegen aan de Deventer Schouwburg. Op deze wijze blijven de ruimtes zowel in het centrum als Deventer-Oost beschikbaar voor het culturele veld.

Medewerkers

Kunstcircuit, Bibliotheek Deventer en Schouwburg Deventer hebben afgesproken de nieuwe situatie per 1 januari 2023 in te laten gaan. Daartoe is een intentieverklaring getekend. Medewerkers in dienst van Kunstcircuit komen, afhankelijk van de functie, in dienst van de Bibliotheek Deventer of de Deventer Schouwburg. Met respectievelijk de fusie en overname blijven alle banen bestaan.