Boekenweek 2024 'Bij ons in de familie'

Gepubliceerd op: 29 februari 2024 13:00

Het boekenfeest van Nederland komt er weer aan! Van vrijdag 16 tot en met zaterdag 24 maart is het boekenweek. Dit jaar in het teken van het thema 'Bij ons in de familie'.

Bij ons in de familie

Iedereen maakt deel uit van een familie. Alles is familie, al is familie soms niet alles en kun je elkaar ook kwijtraken. Denk aan familie en de verhalen komen los. De literatuur staat dan ook bol van de familieverhalen.

Wat is er te doen in de bibliotheek

Boekpresentatie Hanze Art - Oude kunst, nieuwe boeken | zaterdag 16 maart | 14.30 uur | werkplaats Spacecowboys | Gratis
In het kader van het Hanzejaar 2023 werkten uitgeverij petrichor en de Athenaeumbibliotheek samen aan een bijzonder project. Verschillende kunstenaars resideerden in de schatkamer van Deventer Boekenstad om nieuw werk te maken. Bij dit bijzondere project hoort een boek. Op zaterdag 16 maart wordt dit boek gepresenteerd. Meer informatie over de opening van de boekenweek en de boekpresentatie.

Expositie 'Bij ons in de familie' | vanaf 2 maart | tijdens de openingstijden | Bibliotheek Colmschate | Gratis
In de expositie van een zestal fotografen uit Deventer, staat het thema van de Boekenweek 2024 centraal. Meer informatie over de expositie.

Het Verhalencafé | woensdag 20 maart | 19.30 - 22.00 uur | Tuinkamer, Bibliotheek Centrum | Gratis
Bij het Verhalencafé worden alledaagse en waargebeurde verhalen verteld. Aan de hand van een thema worden verhalen gedeeld die hilarisch, ontroerend of herkenbaar zijn. In een constante wisseling van vertellen en luisteren, vanaf een podium en aan tafel, vinden we elkaar. Laat je meenemen in de vergeten kunst van het vertellen. Meer informatie over het Verhalencafé.

Bordspellen in de bieb | donderdag 21 maart | 19.00 - 22.00 uur | Tweede verdieping, Bibliotheek Centrum | Gratis
Heb je zin in een gezellige avond waarbij je kennis maakt met een nieuw bordspel of een klassieker op tafel legt? Kom dan langs, met je (gekozen) familie (met of zonder spel)! Meer informatie over bordspellen in de bieb.

De Leeskring, boekenweekeditie | donderdag 21 maart | 19.00 - 22.00 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
Tijdens de Leeskring op donderdag 21 maart, vieren we de Boekenweek met een Boekenweekleeskring. De spelregels zijn onveranderd, het thema is vanzelfsprekend: Bij ons in de familie. Sluit aan! Meedoen kost niets. Je hoeft niet per se te lezen, alleen komen luisteren mag ook. Meer informatie over de Leeskring.

Bij ons in Deventer - Dertig jaar vrouwen voor elkaar | zaterdag 23 maart | 13.00 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
Het bestuur van Vrouwen voor Elkaar organiseert op deze dag de feestelijke presentatie van het boek: “Bij ons in Deventer - 30 jaar vrouwen voor elkaar”. In dit boek, gemaakt door Pieter Leeflang maak je kennis met de verhalen van 35 vrouwen met verschillende culturele achtergronden. Meer informatie over de boekpresentatie.

Ook in de binnenstad is er de hele week vanalles te doen! Bekijk het hele programma hier.

Verkrijgbaar vanaf 16 maart

• Hanze Art - Oude boeken, nieuwe kunst Bestel het boek hier

In het kader van het Hanzejaar 2023 in de IJsselregio hebben uitgeverij petrichor en de Athenaeumbibliotheek vier kunstenaars, een fotograaf en een vormgever uitgenodigd zich te laten inspireren door de eeuwenoude bibliotheekcollectie. De resultaten van deze samenwerking zijn te zien in dit unieke boek.

Meer leestips en boekenweek inspiratie