De filmclub in de Bibliotheek

Zo'n 100 films zagen de leden van de filmclub van het Humanistisch Verbond de afgelopen 10 jaar. Dirk Metselaar selecteerde ze bijna allemaal en kiest voor films die juist niet in het filmhuis worden vertoond: “Soylent Green bijvoorbeeld; een science fictionachtige film uit 1972 die speelt tijdens een pandemie en waar overbevolking een centraal thema is. We bereidden de film voor aan de hand van enkele vragen en na afloop praatten we na over wat de film ons zegt en brengt".

Films die ertoe doen

Gemiddeld komen er zo'n 7 á 8 bezoekers per keer. Dirk: “iedereen is elke eerste maandagmiddag van de maand welkom. We zijn blij met de bibliotheek als plek om juist bijzondere films te vertonen die we soms uit de biebcollectie halen en soms zelf aanschaffen. Onze critera? Het moeten films zijn die ertoe doen. Iets in de relationele sfeer of hoe de mens zich verhoudt tot de natuur. Onderwerpen waarover je van gedachten kunt wisselen".

De leden van de filmclub weken in januari nog uit naar het filmtheater maar keerden toch weer terug naar de thuisbioscoop van de bibliotheek. Dirk: “Met het filmtheater is niks mis hoor, ik kom er zelf ook graag maar het is fijn om onze eigen plek te hebben in de bibliotheek. Het beeld is prachtig, het geluid goed en na afloop kunnen we rustig napraten. Wel hebben we nog als wens dat onze programmering mee mag in het activiteitenoverzicht van de Bibliotheek. Daar wordt nog aan gewerkt.”