25 maart: lezing 'De zeven zonden en deugden' in de Bibliotheek Centrum

Gepubliceerd op: 19 februari 2020 08:59

Op woensdag 25 maart wordt tijdens een lezing in de Bibliotheek Centrum ingegaan op de manier waarop thema's zoals de passie van Christus en de zeven zonden en deugden een rol speelden in middeleeuwse literatuur en het leven van kloosterlingen en burgers in de stad. Aansluitend wordt het kunstwerk van Greetje van den Akker, 'Het Woord', nader belicht. Het werk hangt in de Bibliotheek Centrum naast de deur van de Proosdij. Het houdt het midden tussen een passieboek en doek, en legt een relatie met de 6e kruiswegstatie: Veronica droogt het gezicht van Jezus.

De zeven zonden en deugden kennen hun oorsprong in het vroege christendom. Al eeuwenlang vormen zij een bron van inspiratie in literatuur, beeldende kunst en andere media. In de middeleeuwen speelden ze een belangrijke rol in het maatschappelijk en geestelijk leven. In veel boeken uit die periode staan de zeven zonden en deugden centraal, zoals in het zogeheten 'Passieboek', geschreven in de 15e eeuw, dat zich nu in de Athenaeumbibliotheek bevindt. Deze tekst bood de beoogde lezeres van het boek, een zuster van het Gemene Leven, houvast voor de invulling van haar (geestelijk) leven.

Op woensdag 25 maart tussen 20.00 en 21.00 uur zal Susanne de Jong tijdens een lezing in de Bibliotheek Centrum ingaan op de wijze waarop terugkerende thema’s zoals het leven, lijden en sterven van Christus en de zeven zonden en deugden een rol speelden in middeleeuwse literatuur en het leven van kloosterlingen en burgers in de stad. Aansluitend zal het kunstwerk van Greetje van den Akker, 'Het Woord', nader belicht worden. Het houdt het midden tussen een passieboek en doek, en legt een relatie met de 6e kruiswegstatie: Veronica droogt het gezicht van Jezus.

Het werk 'Het Woord' is onderdeel van Art Stations of the Cross. Veertien kunstenaars verbeelden het lijden van Jezus en van mensen in onze tijd. Langs de kunstwerken loopt van Aswoensdag (26 februari) tot en met Stille Zaterdag (11 april) een pelgrimsroute (kruiswegstatie). Lees meer.