Internationale kunstroute Art Stations of the Cross vanaf 26 februari in Deventer

Gepubliceerd op: 5 februari 2020 09:07

De internationale kunstroute Art Stations of the Cross vindt in 2020 – na edities in Londen, Washington DC, New York en Amsterdam – plaats in het hart van onze eeuwenoude Hanzestad Deventer. Ook in de Bibliotheek Centrum wordt in dit kader een werk tentoongesteld.

Veertien kunstenaars verbeelden het lijden van Jezus en van mensen in onze tijd. Langs de kunstwerken loopt van Aswoensdag (26 februari) tot en met Stille Zaterdag (11 april) een pelgrimsroute (kruiswegstatie). De kunstzinnige contemplatieve tocht voert de bezoekers langs culturele, historische, maatschappelijke en religieuze organisaties in Deventer. Inspirerende kunst wordt verbonden met enerzijds het passieverhaal en anderzijds de plaatsen waar hartstocht, enthousiasme en commitment voor elkaar zichtbaar zijn in de plaatselijke gemeenschap. De kunst daagt uit en maakt eigen interpretaties in relatie tot het thema mogelijk.

Een kruisweg is een serie van veertien staties, die de lijdensweg van Jezus Christus in beeld brengen. De oude spirituele traditie van het lopen van de kruisweg ontstond in de vierde eeuw in Jeruzalem en kwam in de middeleeuwen naar het westen. Nu krijgt het een nieuwe vorm langs religieuze en seculiere locaties, zoals de Grote of Lebuinuskerk, het Geert Groote Huis, het Etty Hillesum Centrum, de Bibliotheek Deventer, Vluchtelingenwerk, de Broederenkerk en Meester Geerthuis. Verwacht hedendaagse videobeelden, soundscapes, foto’s, installaties of beeldhouwwerken van onder ander Sara Rajaei, Masha Trebukova, Ans Heij, Roy Villevoye en Jan Dietvorst.

Art Stations of the Cross is te bezoeken van Aswoensdag (26 februari) tot en met Stille Zaterdag (11 april), van woensdag t/m zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. De start van de route is in de Grote of Lebuinuskerk, maar is ook met je smartphone te volgen door de kaart op de website van Art Stations. De folder met de route is te verkrijgen bij de meeste Art Station locaties.

De opening door wethouder Carlo Verhaar vindt plaats op woensdag 26 februari om 17.30 uur in de Lebuinuskerk.

Elke stap die je in de pittoreske binnenstad van Deventer zet, elk kunstwerk waarbij je stil komt te staan, herinnert je eraan hoe kwetsbaar de mens is.

Onrecht, oorlog en eenzaamheid zijn van alle tijden. Het lijden is onafwendbaar. En toch zijn er altijd mensen die zich inzetten voor vrede, gerechtigheid en naastenliefde.

Volg de voetsporen van bezieling in Deventer!