Winnaars gedichtenwedstrijd 2022

Gepubliceerd op: 1 maart 2022 15:44

Wie heeft het beste gedicht van 2022 geschreven? Zondag 27 februari is de winnaar bekend gemaakt van de Deventer Gedichtenwedstrijd. MIMIK en de Bibliotheek Deventer organiseren voorafgaand aan de Poëzieweek 2022 de jaarlijkse Deventer Gedichtenwedstrijd. Het thema dit jaar was “Natuur"

De gedichtenwedstrijd is zondag 27 februari afgesloten in MIMIK. De 11 genomineerde dichters lazen hun gedichten voor en werden geïnterviewd door de presentatoren Johanneke ter Steeg en Karijn Kats, beiden groot dichtliefhebbers. Woordkunstenaar Fabian Schrijver (Phunxz) zorgde voor de muzikale intermezzo's.

Tot slot werd de winnaar bekend gemaakt door wethouder Carlo Verhaar. De jury onder leiding van Wibo Koster koos de winnaars uit ruim 75 ingezonden gedichten. Zij lazen de gedichten zonder te weten wie de schrijver was.

De gedichten hadden als onderwerp Natuur, het thema van de Landelijke Gedichtendag. In de categorie volwassenen ging Jan van Laar er met de eerste prijs naar huis met zijn gedicht. Lees het gedicht hier. De tweede prijs ging naar en Astrid Aalderink en Pieter Bas Kempe werd derde.

Naast de volwassen editie deden leerlingen en jongeren tot en met 14 jaar mee.  Hier ging de eerste prijs naar Berkay, lees het gedicht hier. De tweede prijs ging naar Dagmar de Ruijg en de derde prijs naar Oscar Pochylski.

De jury bestond uit Wibo Kosters (voormalig Deventer dichter en voorzitter), Robin Bleeker (de huidige Deventer dichter), Johanneke ter Stege ( voormalig Deventer dichter, Karijn Kats en Rolph van der Wouw. De 2 winnende gedichten zijn hieronder na te lezen. De prijzen worden aangeboden door de Bibliotheek Deventer, Boekhandel Praamstra en De Inktpot.