Werkzaamheden entree Bibliotheek Centrum

Gepubliceerd op: 13 juli 2023 15:21

Afgelopen jaar is ons entreegebied vernieuwd tijdens de herinrichting van de Stromarkt. Deze zomer wordt het afgerond met een kunstwerk voor onze deur.

De Bibliotheek Centrum blijft bereikbaar, alleen op een andere manier dan je gewend bent. Om jouw bezoek aan de Bibliotheek Centrum zo gemakkelijk mogelijk te maken, zetten we de werkzaamheden voor jou op een rij. Zo weet je wat je de komende periode kan verwachten.

Kunst voor de deur

In de periode van 17 juli tot en met 28 augustus zal kunstenaars collectief We Make Carpets aan de slag gaan met het kunstwerk voor onze ingang. Zij maken een Survey Marker Carpet. Dit is een kunstwerk (tapijt) dat bestaat uit duizenden aluminium spijkers die samen een patroon vormen. Voor dit werk moeten er gaatjes geboord worden in het bordes. Dit zal gebeuren met elektrische watergekoelde diamantboren. Op deze manier wordt er geen stof veroorzaakt en het geluid tot een minimum beperkt.

Dit kunstwerk wordt gemaakt in opdracht van de gemeente Deventer en de Bibliotheek Deventer in samenwerking met Kunstenlab.

Wat betekent dit voor mijn bezoek aan de bibliotheek?

In de periode van 17 juli tot en met 28 augustus kun je op de volgende manieren de bibliotheek in:

• Via de mindervalide deur bij de hoofdingang
  • Via de zijdeur bij het terras van Freshman
  • De draaideur zal beperkt beschikbaar zijn

Let op: op donderdag 20 juli is de draaideur buiten gebruik, wij vernieuwen op deze dag het tapijt van de draaideur.

Kom jij met de fiets naar de bibliotheek?
Het is natuurlijk fijn om je fiets lekker dicht bij de ingang te zetten. Als je snel een boek komt inleveren kan dat ook, er zijn een paar fietsenrekken geplaatst vlakbij het entreegebied. Het is ook heel belangrijk dat iedereen makkelijk en veilig naar binnen kan en dat de kunstenaars hun werk kunnen doen.Rondom het gebouw zijn een aantal plekken waar je op korte loopafstand je fiets kan neerzetten. Op de plattegrond hieronder zie je precies waar ze zijn.

1. De fietsenrekken voor de ingang
Er zijn een paar fietsenrekken vlakbij de ingang, handig bij een kort bezoekje. Zet je hier je fiets neer? Zorg er dan voor dat je het mindervalidepad en de weg daarnaartoe goed vrij laat. Er is hier beperkt plek. Weet je al dat je wat langer blijft? Of zijn de rekken vol? Kies dan een plekje op de volgende twee fietsenstallingen.

2. Het Lamme van Dieseplein
Links van de ingang vind je op het Lamme van Diesplein een bewaakte fietsenstalling. Er is hier naast ruimte voor fietsen ook plek voor scooters en brommers.

3. De Botermarkt:
Schuin achter de bibliotheek zit de Botermarkt. Pluspunt: hier staat je fiets droog!