Kom stemmen in de bibliotheek

Gepubliceerd op: 21 februari 2023 14:35

Op woensdag 15 maart mogen we weer naar de stembus. Dit keer stemmen we voor de Provinciale Staten en waterschappen.

Waar kan je stemmen en wat neem je mee?

In Deventer zijn er verschillende locaties waar jij kunt stemmen. Je kan stemmen vanaf 7.30 uur tot 21:00 uur. Ook dit jaar is het weer mogelijk om  de Bibliotheek Centrum aan de Stromarkt te stemmen! Alle overige stemlocaties vind je hier

Dit neem je mee:

• ID kaart,
  • rijbewijs of paspoort
  • Stempas

Waar stem ik voor op 15 maart?

Provinciale Staten
Nederland telt in totaal 12 provincies. Deze provincies vormen een bestuurslaag tussen de regering in Den Haag en de gemeente. Deze bestuurslaag noemen we de Provinciale Staten, hierin zitten mensen uit de provincie waar zij wonen. Elke 4 jaar kiezen we nieuwe Provinciale Statenleden tijdens de verkiezingen.

Nadat zij verkozen zijn, beslissen zij de komende 4 jaar welke plannen door de provincie uitgevoerd worden en waar de provincie geld aan uitgeeft. Denk hierbij aan de verbetering van N-wegen in de provincie, het onderhoud van de natuurgebieden of het bepalen van de plaatsing van woningen, windmolens en bedrijfspanden.

Waterschappen
Nederland telt in totaal 21 waterschappen. Zij zorgen voor genoeg water en schoon water in sloten, rivieren en meren. Het beheer van het water en zorg voor de technieck die het water onder controle moet houden is dan ook een grote taak van de waterschappen. Deze taken hebben allemaal raakvlakken met andere terreinen zoals natuurbeheer, mileubeheer en ruimtelijke ordening. En daarbij hebben de provincies en gemeentes ook raakvlak op deze taken.

Op wie stem ik?

De leden van de Provinciale Staten zijn samengesteld uit meerdere vertegenwoordigers van verschillende partijen. Elke vier jaar bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten kiezen we deze leden. Maar hoe weet je welke vertenwoordiger het beste bij jou wensen past?

De plannen van alle politieke partijen in de Provinciale Staten zijn openbaar, deze kun je hier terugvinden. Je kunt ook gebruik maken van een stemhulp bijvoorbeeld stemwijzer. Bij de stemhulp geef je jouw mening over een aantal onderwerpen, aan het eind kun je zien welke partij het best bij je past. Ga naar de website van Stemwijzer.