Slaapfeestje in de bieb? Deze jonge lezers deden het!

Gepubliceerd op: 13 juni 2023 15:39

De vraag was, wie er de afgelopen weken meer naar het Slaapfeest in de Bibliotheek Centrum hadden uitgekeken: de kleine of de grote lezers? Vrijdag was het eindelijk zover en ging iedereen gelijk op in hun enthousiasme, de kinderen en de begeleidende collega's van de bieb!

In de Deventer Week van het Leesplezier had een groepje van twaalf kinderen van 11 en 12 jaar oud de grootste lol mét en tússen de boeken! Ze zijn dan ook niet voor niets de Leesbeesten, de jongste leesclub van onze bibliotheek.

Eens per maand komt het clubje bij elkaar en vertellen ze over hun boeken en lezen ze elkaar voor en schrijven zij hun eigen verhaal. Om voor dat verhaal nog meer inspiratie op te doen - en omdat het een hele belevenis is - kwam het idee om een nachtje in de bieb te logeren. En zo gezegd, zo gedaan, afgelopen vrijdag toen de voordeur voor het bezoek dichtging melden de Leesbeesten zich met matrassen, matjes en slaapzakken! Een plekje zoeken was zo gebeurd, bij de strips, tussen de prentenboeken, onder tafels er werd creatief gezocht naar het leukste slaapplekje in de bibliotheek.

Een begin van een leuke avond, waarin we een film keken in de huiskamerbioscoop, spelletjes speelden, een rondleiding kregen 'achter de schermen' en als klap op de vuurpijl nog wat konden mee konden pikken van het kermisvuurwerk vanaf het dakterras, waarna iedereen terugkeerde naar het uitgekozen slaapplekje in de bieb.

Tegen zevenen was bijna iedereen alweer wakker en, eerlijk waar, alweer aan het lezen. Een prachtig gezicht. De volgende ochtend hebben we met z'n allen ontbeten en nog een boekenquiz gedaan. Het was super!

Wie zijn de Leesbeesten?

We komen bij elkaar in een leesclub om lekker over boeken te praten. Dus heb je een geweldig boek gelezen dat indruk op je heeft gemaakt en wil je daar iets over vertellen? Of ben je fan van een boekenserie waarvan je vindt dat iedereen die moet lezen? Of ben je gewoon benieuwd naar leuke leestips van andere kinderen? Schuif dan gezellig aan!

Je vindt ons op de jeugdafdeling aan de Stromarkt (eerste verdieping). Opgeven hoeft niet, je kunt gewoon langskomen.

Meer informatie over de Leesbeesten