Winnaar Kinderprijs Dikkertje DAP

Gepubliceerd op: 2 november 2022 15:48

Op dinsdag 1 november vond de uitreiking van de Deventer Architectuurprijs 2022 plaats in MIMIK. Op deze feestelijke avond werd bekend gemaakt wie er met de prijs naar huis ging.

De winnaar van de Deventer Architectuur prijs namens de vakjury is het project 'Havenhuis' aan de Mr. H.F. de Boerlaan van architectenbureau Hollands Zicht. Het Reinwaterkelder van Studio Groen+Schuld won dit jaar de publieksprijs. Wij willen beide van harte feliciteren met de winst!

Naast de vakjury en de stemmen die binnen zijn gekomen hebben ook de leerlingen van de Montessorischool Oudaen niet stil gezeten. Zij mochten dit jaar de DAP kinderprijs uitreiken. Zij gingen de afgelopen maand hard aan de slag met een project over duurzaame architectuur en mochten hun keuze maken uit de verschillende inzendingen.

"Als Bibliotheek zijn wij super trots dat wij deze prachtige prijs in ontvangst hebben mogen nemen, deze prijs is heel belangrijk voor ons. Het is fijn om te zien dat kinderen en jongeren de weg weten te vinden naar onze bibliotheek." Alice van Diepen, directeur van de Bibliotheek Deventer.

Volgens de kinderjury voldoet de Bibliotheek aan de Stromarkt aan de eisen die de leerlingen hadden opgesteld. In de onderstaande video kun je zien hoe de leerlingen van de Montessorischool Oudaen tot hun keuze zijn gekomen.

Zelfgemaakte prijs

De leerlingen van de Montissorischool Oudaen hebben de prijs groot en deels zelf in elkaar gebouwd met materialen die zij rondom de school hebben gevonden. Binnenkort is het te bewonderen in de Bibliotheek aan de Stromarkt.

Deventer Architectuurprijs

Architectuurcentrum Rondeel heeft het initiatief genomen om in 2022 de eerste editie van een tweejaarlijkse Deventer Architectuurprijs (DAP) te organiseren. Met de Deventer Architectuurprijs wordt het belang van architectuur in de gemeente Deventer breed onder de aandacht gebracht.