Eén wereld, duizend vrouwen

Gepubliceerd op: 14 februari 2024 18:45

In de hele maand maart besteden we aandacht aan vrouwen, meiden en dames! Dit doen we ter ere van Internationale Vrouwendag, dat ieder jaar op 8 maart wordt gevierd. Landelijk wordt hier dan ook aandacht aan gegeven, met dit jaar als thema: één wereld, duizend vrouwen. Graag vieren we deze maand samen met jou!

De Bibliotheek Centrum staat deze maand in het teken van vrouwen, vrouwelijkheid, feminisme en alles daartussen. Samen met vrouwen uit Deventer hebben we een programma samengesteld. Wat begon met een paar vrouwen en -ideeën, is uitgegroeid tot een programma met diverse activiteiten en exposities aan de Stromarkt.

Hoe mooi zou het zijn om andere vrouwen uit Deventer deze maand te leren kennen, elkaar te inspireren, tot denken te zetten en aan te moedigen. Kom je langs bij de Stromarkt? Bekijk hier onder het volledige programma en neem vooral je vriendin, moeder, overgrootmoeder, zusje en buurvrouw mee.

Dit is er te doen in de bieb

Dialoog - Familie in transitie | woensdag 6 maart | 20.00 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
''Rikkie Kollé is in juli 2023 de allereerste transvrouw die wordt gekroond tot Miss Nederland. Maar naast lof krijgt de 22-jarige Rikkie opvallend veel onbegrip en haatreacties over zich heen.''  Aan de hand van fragmenten uit de documentaire ''De mooiste vrouw van Nederland'' gaan we met elkaar in gesprek. Meer informatie over Familie in transitie.

Filmvertoning 'Women don't Cycle' | donderdag 7 maart | 16.00 & 20.00 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
Toen Manon Brulard vertrok op haar fietsreis van Brussel naar Tokio, nam ze een camera mee en ontmoette ze onderweg andere vrouwelijke fietsers. Deze film vertelt hun verhaal en opent je ogen over hoe bevrijdend fietsen kan zijn! Meer informatie over de film.

De straat op: Complimenten Guerilla | vrijdag 8 maart | 15.00 uur | Op de Brink | Gratis
Empowered women empower women! Ga met Jetske en Marjolein mee de Brink op! Voor de Complimenten Guerrilla: geef zoveel mogelijk vrouwen in de stad een compliment op Internationale Vrouwendag. Meer informatie over de complimenten guerilla.

Een avond met Jolande Withuis | vrijdag 8 maart | 19.30 uur | Bibliotheek Centrum | € 3,50
Op Internationale Vrouwendag nodigen we Jolande uit voor een gesprek. Over haar onlangs verschenen werk Vrouw en Vrijheid en over feminisme. Want Withuis maakt zich zorgen over de huidige staat van het feminisme. ''Pas als vrouwen zichzelf ontslaan van het streven ‘vrouwelijk’ te zijn, komt hun vrijheid nabij.'' Meer informatie over de avond met Jolande Withuis.

Voorleesuurtje voor rebelse meisjes! | zaterdag 9 maart | 11.00 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
Els leest voor! Ga lekker zitten en luister naar de verhalen van 100 bijzondere Nederlandse vrouwen. Deze is speciaal voor alle moeders, dochters, tantes en oma's. Voor alle leeftijden (8+), dus extra leuk als je iemand meeneemt. Meer informatie over het voorleesuurtje.

Vertelling - Vrouwen die muren afbreken | woensdag 13 maart | 20.00 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
De verhalen uit de expositie Vrouwen die muren afbreken komen deze avond tot leven in de theatrale vertelling van maker en actrice Véronique Konings. Al eerder vertelde zij deze verhalen van Vlieland tot in het Centraal Museum in Utrecht. Kom je luisteren? Meer informatie over de vertelling.