Blog: Lichtpuntjes

Gepubliceerd op: 23 december 2021 10:30

Ik sloeg een zucht van verlichting toen ik afgelopen zaterdag, bij de laatste persconferentie over de coronacrisis, premier Rutte hoorde zeggen dat bibliotheken openblijven, net als andere essentiële winkels en voorzieningen. Het toont aan hoe groot de relevantie is van bibliotheken in de lokale samenleving.

Niet alleen voor iedereen die van lezen houdt of een rustige plek zoekt voor werk of studie. De bibliotheek is er ook voor mensen die extra hulp nodig hebben in het woud van de overheidsregels of de te zetten stappen voor het online aanvragen van een boosterprik. Dat er gebruik van gemaakt wordt bleek vanmiddag op de Stromarkt, het is fijn om te zien dat mensen de weg naar de Bibliotheek weten te vinden.

Vooral jonge mensen maken gebruik van de studieplekken van de bibliotheek en dat is fijn om te zien. Want het zijn vooral jonge mensen die te lijden hebben onder deze crisis. Als wij iets kunnen betekenen door hen en anderen een goede studie- of leesplek te bieden dan is dat een klein lichtpuntje in deze donkere dagen voor Kerst.

Want lichtpuntjes dat heeft ieder mens nodig. Afgelopen zaterdag was ik in museum de Pont in Tilburg. Aan de zijkant van de grote zaal zijn kleine kamertjes. Mijn oog werd getrokken door een van de ramen, het leek een zwart gat, alsof het dichtgemaakt was. Dichterbij merkte ik dat je naar binnen kon kijken. Eenmaal gewend aan het donker ontdekte ik in de gitzwarte ruimte een rechthoekig vlak op de grond en een ronde cirkel aan de muur. Vlak en cirkel waren net een tint lichter en leken in die inktzwarte ruimte licht uit te stralen. Het was een kunstwerk van Anish Kapoor, de Brits Indiase kunstenaar/beeldhouwer waarvan ook buiten het museum het prachtige werk ‘Sky mirror’ staat.

Joke Hermsen schrijft in haar boek ‘Ogenblik & Eeuwigheid’ dat als we rust nemen, onze aandacht focussen, naar kunst kijken of luisteren, we even vertragen of ontsnappen aan de waan van de dag en onze verbeeldingskracht aanwakkeren. Met de huidige lockdown zijn we gedwongen om rust te nemen en zijn bepaalde sectoren in de samenleving geheel of gedeeltelijk tot stilstand gekomen. We voelen mee met de ondernemer die weer niet kan doen wat die zo graag wil. En met de mensen die hun wereld opnieuw kleiner zien worden door minder contacten op meer afstand. Toch hoop ik dat we als bibliotheek voor veel mensen de komende periode iets kunnen betekenen, niet in het minst als plek van aandacht, focus en rust waar ieders verbeeldingskracht gestimuleerd wordt.

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen.

Alice van Diepen

Heb je belangstelling voor dit onderwerp? Laat het mij weten door een mail te sturen naar alicevandiepen@bibliotheekdeventer.nl