Stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022

Gepubliceerd op: 15 maart 2022 12:00

Op woensdag 16 maart mogen we weer naar de stembus. Dit keer stemmen we voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar waar gaat dat nu ook alweer over en waarom is stemmen zo belangrijk?

De gemeente is verantwoordelijk voor veel meer zaken dan de meeste mensen denken en weten. De gemeente krijgt de afgelopen jaren steeds meer taken van de overheid. Dit is geen gekke gedachte aangezien de gemeente dichterbij de inwoners staat dan een landelijke partij. De gemeente beslist over wat er in jouw omgeving gebeurt. Moeten er meer koop- of huurwoningen komen? Hoe zit het met de veiligheid van jouw wijk? Of moet er meer groen in de stad komen of juist meer fietspaden? Door te stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen kan jij een stem uitbrengen op iemand die jouw wensen steunt.

Hoe werkt het in de gemeente?

Er is een probleem of een idee. Er is bijvoorbeeld een gevaarlijke oversteekplaats in een wijk. Dit probleem komt terecht bij de wethouder en die bedenkt een plan met andere ambtenaren. Dit plan wordt besproken in een vergadering van de gemeenteraad, waarna er voor of tegen de oplossing gestemd wordt. Is het plan goedgekeurd? Dan voeren de wethouders en ambtenaren het plan uit.

Op wie stem je?

De gemeenteraad is samengesteld uit meerdere vertegenwoordigers van verschillende partijen. Elke vier jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen kiezen we deze gemeenteraadsleden. Zij beslissen over de plannen en regels binnen de gemeente en controleren of de burgemeester en de wethouders hun werk goed doen.

Hoe beslis je welke politieke partij het best bij jouw ideeën past?

De plannen van alle politieke partijen in de gemeente zijn openbaar, deze kun je hier terugvinden. Je kunt ook gebruik maken een stemhulp. Bij de stemhulp geef je jouw mening over een aantal onderwerpen, aan het eind kun je zien welke partij het best bij je past. Voor de gemeente Deventer kun je gebruik maken van www.mijnstem.nl/deventer

Waar kan je stemmen en wat neem je mee?

In Deventer zijn er verschillende locaties waar jij kunt stemmen. Je kan stemmen vanaf 7.30 uur tot 21:00 uur. Dit jaar kun je ook voor het eerst in de Bibliotheek Centrum aan de Stromarkt stemmen! Of kun je terecht bij de Athenaeumbibliotheek aan het Klooster. Alle overige stemlocaties vind je hier

Dit neem je mee:

• ID kaart, rijbewijs of paspoort
  • Stempas