Op 4 & 5 mei staan we samen stil bij vrijheid

Gepubliceerd op: 28 april 2023 09:21

Op 4 en 5 mei staan we jaarlijks stil bij het einde van de Tweede Wereldoorlog en vieren we dat we weer in vrijheid leven. Het jaarthema van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is dit jaar ‘Leven met oorlog’.

Zij vragen met dit thema aandacht voor de impact van oorlog op individuen, families en de samenleving. Want oorlog, historisch en actueel heeft grote impact op de samenleving. Hoe geven mensen betekenis aan ons gezamenlijke verleden? Hoe gaan we om met actuele dreigingen van oorlogen en hoe verhouden het verleden en het heden zich tot elkaar? Wil je meer weten over de Tweede Wereldoorlog en vrijheid in Nederland? We hebben een aantal tips om te doen, lezen en luisteren voor je verzameld.

Te doen in de bibliotheek

Tegenlicht Meet-up | Thema 'Vrijheidsstrijders' | donderdag 4 mei | 10.30 - 12.30 uur | Bibliotheek Centrum
Wat als de oorlog straks ook bij ons aan de grenzen aanklopt? Zijn wij dan óók bereid om te vechten voor onze waarden en idealen? Ben je geïnteresseerd, kom dan naar Tegenlicht meet up Deventer en ga erover in gesprek met elkaar.Tegenlicht Meetup Deventer wil bijdragen aan kritisch denken en constructief samenleven. Sluit aan bij een van onze Meet-ups en ga samen met anderen in gesprek. Meer informatie over de Tegenlicht Meet-up

Om te lezen

Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies en daaropvolgend. Op 5 mei vieren we dat het Nederland in 1945 is bevrijd en dat we sindsdien in vrijheid leven. Hieronder vind je boekentips met als onderwerp oorlog, onderdrukking en vrijheid.

Voor jeugd

Bekijk alle jeugdboeken over de Tweede Wereldoorlog

Herdenken en vieren

Dodenherdenking 4 mei
Elk jaar herdenken we op 4 mei in het hele land Nederlandse oorlogsslachtoffers. Dit noemen we de Nationale Herdenking of Dodenherdenking. Zo ook in Deventer. Op verschillende plekken in de gemeente is een herdenkingsmoment, dat wordt afgesloten met de gezamenlijke herdenking op het Grote Kerkhof.
Meer informatie over herdenken in en rondom Deventer.

Bevrijdingsdag 5 mei
Op 5 mei vieren we de bevrijding van Nederland in 1945 en dat we sindsdien in vrijheid leven. Ook staan we die dag stil bij de waarde van vrijheid, democratie en mensenrechten. Dit jaar heeft Deventer voor het eerst een klein eigen bevrijdingsfestival 'In Vredes Naam' in de binnentuin met vijf bands.

Daarnaast is er jaarlijks het Bevrijdingsfestival Overijsel in Zwolle in park de Wezelanden. Meer informatie over het Bevrijdingsfestival Overijssel vind je hier.

Bekijk de website van Nationaal Comité 4 en 5 mei voor meer tips