Doe mee aan de gedichtenwedstrijd van de Bibliotheek en MIMIK!

Gepubliceerd op: 6 januari 2022 10:30

Met de landelijke Gedichtendag gaat op de laatste donderdag van januari traditiegetrouw de Poëzieweek van start. MIMIK en de Bibliotheek Deventer organiseren voorafgaand aan de Poëzieweek 2022 in Nederland en Vlaanderen opnieuw een gedichtenwedstrijd. Thema dit jaar is “Natuur".

Het voorbije jaar hebben we met zijn allen opnieuw de natuur ontdekt. Niet zozeer de ver-weg-natuur of de hoge-bergen-natuur, maar wel de vergeet-me-nietjes-natuur, de wandel-je-mee-natuur, de hoeveel-vlinders-tel-jij-in-jouw-tuin-natuur, de laten-we-samen-over-een-beekje-springen-natuur. We hebben het avontuur in onze achtertuin herontdekt, de schoonheid van onze beken en bossen, vogels die we gisteren niet hoorden, eekhoorns die we niet meer zagen. We werden weer verliefd op onze vierkante meter tuin, de geraniums op ons balkon.

Tijdens deze Poëzieweek laten we ons verrassen door lieveheersbeestjeswoorden, door slingerplantzinnen en varenverzen. We fluisteren gedichten om de dieren te verwarmen in hun winterslaap, we laten onze woorden waaien in de wind. We geven taal aan wat we belangrijk vinden en willen bewaren. We zingen luid over een groene toekomst, vol bloesemingen en overvloed.

Voel jij je geïnspireerd door het thema 'natuur'? En ben je ouder dan 14 jaar en woon je in de gemeente Deventer of binnen een straal van 20 kilometer hiervan? Doe dan mee en stuur vóór 14 januari 2022 je gedicht in! Dat kan via het wedstrijdformulier hieronder.

De voorwaarden

• Er mag per persoon maximaal één gedicht in worden gezonden.
  • Het ingezonden gedicht mag niet eerder digitaal of schriftelijk gepubliceerd zijn geweest.
  • Het gedicht moet aansluiten bij het thema "Natuur".
  • De maximale lengte van het gedicht is 30 regels.
  • Deelnemen kan wanneer je woonachtig bent in de gemeente Deventer of binnen een straal van 20 kilometer hiervan en ouder bent dan 14 jaar.
  • Inzendingen kunnen worden ingestuurd tot en met uiterlijk 14 januari 2022.

Inleveren
We ontvangen deelnemende gedichten bij voorkeur digitaal. Je kunt je inzending eenvoudig insturen via het wedstrijdformulier hieronder. Lukt dat niet, stuur het dan per post naar de Bibliotheek (Stromarkt 18, 7411 PK Deventer) o.v.v. Inzending Gedichtendag 2022. Vergeet niet zowel in je e-mail als per post de contactgegevens bij te voegen!

Winnen
De jury nomineert in totaal 8 gedichten. Genomineerden wordt gevraagd hun gedicht voor te dragen tijdens de dichtersavond op donderdag 27 januari 2022 in theater MIMIK. Aansluitend worden de winnaars bekend gemaakt.

De 1e prijs is € 100,- en wordt aangeboden door de Bibliotheek Deventer.
De 2e en 3e prijs worden beschikbaar gesteld door Boekhandel Praamstra en De Inktpot.

De winnende gedichten worden geplaatst op de websites en Facebookpagina’s van de Bibliotheek Deventer en MIMIK.