De Nationale Voorleesdagen 2022

Gepubliceerd op: 14 januari 2022 10:33

Van woensdag 26 januari tot en met zaterdag 5 februari 2022 vinden voor de 19e keer De Nationale Voorleesdagen plaats, dit keer met een feestelijke online aftrap op woensdag 26 januari.

Nationale Voorleesdagen

Tijdens de Nationale Voorleesdagen laten we zien hoe leuk voorlezen is. Centraal staat het prentenboek van het jaar 2022 Maar eerst ving ik een monster. Het boek, geschreven door Tjibbe Veldkamp en geïllustreerd door Kees de Boer, is een ode aan het voorlezen. Over een jongetje dat moet gaan slapen, maar verzint steeds meer monsters die hij nog moet vangen. En daarna moet hij de soldaten vangen die de monsters komen halen. Het ideale prentenboek voor kinderen die nóg één verhaaltje willen!

Een comité van Nederlandse jeugdbibliothecarissen koos het Prentenboek van het Jaar 2022 uit de prentenboeken die in 2021 verschenen. Naast Maar eerst ving ik een monster hebben zij nog negen andere prentenboeken gekozen, die de Prentenboek Top Tien vormen. Tijdens De Nationale Voorleesdagen krijgen deze tien boeken extra aandacht.

Wij wensen jullie heel leuke Voorleesdagen toe, waarbij de kinderen kunnen genieten van de mooiste verhalen en jullie vele (groot)ouders mogen inspireren!

Wat is er te doen?

Feestelijke online aftrap Nationale Voorleesdagen 2022
Tijdens de aftrap besteden we samen met muziekdocente Nelleke Roozenbeek op speelse manier aandacht aan Het Prentenboek van het Jaar "Maar eerst ving ik een monster" van Tjibbe Veldkamp. Dit boek is geschikt voor kinderen van 4 tot 6 jaar. Daarna gaat het online voorleesfeest verder met "Vos gaat een stukje rijden" van Susanne Strasser.

Online Voorleesfeestje | Voorlezen met gebaren
Voorlezen is gezellig en ondersteunende gebaren maken het verhaal nog levendiger. Gebarendocente Heidy Weisbeek zal tijdens het tweede voorleesfeestje laten zien hoe je dat kunt doen.

Meer voorleesplezier

Oefenen.nl
Als je jouw kind goed wilt kunnen voorlezen, is het fijn dat jij je ook zeker voelt met lezen. Op de website van oefenen.nl kun je gratis oefenen met een programma waarmee je beter leert lezen.

De Voorleeshoek
Heb je zelf even geen tijd om voor te lezen of wil je even je handen vrij hebben? Maak dan gebruik van de Voorleeshoek! Iedere week verschijnen er op dit online platform vier nieuwe voorleesfilmpjes.

Bereslimme Boeken
Bereslimme Boeken zijn interactieve animatiefilms van bekende prentenboeken. Deze interactieve films stimuleren de taalontwikkeling van kinderen. Maar ze zijn ook gewoon leuk, want kinderen beleven veel plezier aan de bewegende beelden, de muziek en de geluidseffecten. Kinderen hebben de mogelijkheid om de boeken te bekijken met of zonder vragen.

Nog geen lid?

Ben jij nog geen lid van de bibliotheek? Bekijk hier ons lidmaatschap. Wist jij dat voor de jeugd tot 18 jaar een lidmaatschap zelfs helemaal gratis is?