Vrijwilliger VoorleesExpress

Wil je kinderen en ouders laten zien hoe leuk taal kan zijn of begeleid je graag voorlezers en hun gezinnen? We zijn op zoek naar enthousiaste voorleesvrijwilligers én coördinatoren voor de VoorleesExpress!

Wat doe je als voorleesvrijwilliger?

VoorleesExpress
Als vrijwilliger van de VoorleesExpress ga je 20 weken langs bij een gezin in de buurt. Je doet dit één keer per week op een vaste middag of avond. Je gaat het kind/de kinderen (2 t/m 8 jaar) voorlezen, maar ook breder kijken op welke manier kinderen thuis meer gestimuleerd worden in taal.

DoorleesExpress
Ter uitbreiding op de VoorleesExpress is er nu ook de DoorleesExpress voor kinderen van 8 t/m 12 jaar. Als vrijwilliger van de DoorleesExpress ga je met het kind op zoek naar leuke manieren om met taal bezig te zijn. Dit kan lezen zijn, maar misschien dat taalspelletjes of verhalen juist de sleutel zijn om een kind te laten ontdekken wat je met taal allemaal kunt doen. Je volgt de interesses en talenten van het kind én je gaat met ouders onderzoeken hoe zij kunnen ondersteunen en coachen. Dit traject duurt ook 20 weken.

Iets voor jou?
Voorlezen bij de VoorleesExpress en DoorleesExpress is iets voor jou als je ervaring hebt met kinderen, enthousiast bent over boeken en lezen, interesse hebt in mensen met verschillende achtergronden en betrouwbaar bent. Daarnaast beheers je de Nederlandse taal, ben je flexibel en beschik je over digitale basisvaardigheden. Je tijdsinvestering is ongeveer 2 uur per week gedurende 20 weken (één uur bij het gezin thuis en één uur voorbereiding).

Wat doe je als coördinator?

Als coördinator voor de VoorleesExpress begeleid je voorlezers en hun gezinnen. Samen met hun zoek je naar manieren om het voorlezen een blijvende plek te geven in de gezinnen. Je organiseert een aantal voorlezersbijeenkomsten en brengt met de voorlezer samen drie keer een bezoek aan het gezin.

Iets voor jou?
Als coördinator ben je coachend, flexibel en communiceer je gemakkelijk met gezinnen en voorlezers. Je beheerst de Nederlandse taal en beschikt over digitale basisvaardigheden. Je tijdsinvestering stemmen we in overleg met elkaar af.

Wat bieden wij?

• Een uitdagende vrijwilligersfunctie.
  • Goede begeleiding.
  • Ruimte voor eigen invulling.
  • Toegang tot een digitale kennisbank voor kennis over interactief voorlezen, meertaligheid en het betrekken van de ouders bij het voorlezen.
  • Jaarlijkse informatiebijeenkomst voor coördinatoren en voorlezers.
  • Gratis lidmaatschap van de Bibliotheek Deventer.

Waar ga je werken?

De Bibliotheek Deventer is een community library. We werken samen met bezoekers, buurtbewoners en andere partners om iedereen nog meer en betere informatie, kennis en activiteiten te bieden. We zijn een plek zijn waar je elkaar kunt ontmoeten, verhalen kunt delen en van elkaar kunt leren.

Met de Athenaeumbibliotheek en Kunstcircuit als onderdeel van onze organisatie hebben we een groot aanbod en veel kennis op het gebied van taal, kennis en informatie, cultuureducatie en -participatie en boekenerfgoed.

We streven naar een diverse en inclusieve (werk)omgeving voor medewerkers, bezoekers en inwoners.

Ons werk is mensenwerk waarbij integer handelen heel belangrijk is. Daarom vragen we van nieuwe collega’s een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Laten we kennismaken!

Heb je na het lezen van deze vacature nog vragen of wil je meer weten over deze vrijwilligersfunctie? Neem dan contact op met Hetty Odenthal of Jutta Beusink via voorleesexpress@bibliotheekdeventer.nl of bel met 06 83532479.

Ben je enthousiast geworden en wil je direct solliciteren? Mail je motivatie dan naar voorleesexpress @bibliotheekdeventer.nl. Dan nemen wij contact met je op voor een kennismakingsgesprek.

We kijken uit naar je reactie!