Taalvrijwilliger

De Bibliotheek heeft een gevarieerd aanbod voor iedereen die taalvaardiger wil worden. Dit aanbod is voor zowel anderstaligen als voor mensen die in Nederland zijn geboren. Voor taalvrijwilligers hebben we activiteiten die een-op-een zijn en in groepsverband. Bekijk hier wat jou het meest aanspreekt.

Taalmaatje voor anderstaligen

Als Taalmaatjes oefen je vooral de spreekvaardigheid met jouw deelnemer. Taalmaatje word je in principe voor een jaar, waarna je - indien gewenst - opnieuw gekoppeld kan worden aan een nieuwe deelnemer. Tijdens een wekelijkse ontmoeting (van ongeveer 2 uur) oefen je met jouw deelnemer op een praktische manier het Nederlands.

Meer informatie over Taalmaatjes

Taalvrijwilliger voor anderstalige groepjes

Naast Taalmaatjes zijn er ook taalvrijwilligers in groepjes actief. Zo is er onder meer een Taalcafé (fysiek en online), een Taalsalon en LeesPlezierclubs.

Meld je aan als taalvrijwilliger voor groepen

Taalondersteuner voor mensen die in Nederland geboren zijn

Soms hebben we vrijwilligers nodig die 1 op 1 of in groepsverband mensen helpen met lezen en schrijven, ook bij projecten, intern en extern.

Meld je aan als taalondersteuner

Als je je aanmeldt voor een van de bovenstaande vrijwilligersfuncties:

• Neemt de DigiTaalhuiscoördinator van de Bibliotheek contact met je op voor een eerste informerend gesprek, waarin kan worden aangegeven waar jouw belangstelling ligt.
  • Hierna volgt een afspraak voor een intakegesprek.
  • Zodra een vrijwilliger actief is, volgt de inschrijving (samenwerkovereenkomst, gedragscode, preventiebeleid en VOG).

Wat vragen wij van een taalvrijwilliger?

• Bereidheid om deel te nemen aan de basistraining voor taalvrijwilligers.
  • Intentie om je voor minimaal 1 jaar te verbinden aan de Bibliotheek.

Wat bieden wij je?

• Ondersteuning bij jouw werk als taalvrijwilliger.
  • Gezamenlijke activiteiten op het gebied van kennisdeling en ontmoeting.
  • Gratis lidmaatschap van de Bibliotheek Deventer.

Wil je eerst meer informatie?

Neem dan contact met ons op door te bellen naar Patricia Poelmann, telefoonnummer 0570-675728 of te mailen naar digitaalhuis@bibliotheekdeventer.nl.