Virtueel kijkje in kapel uit 1500

Gepubliceerd op: 23 november 2016 18:55

Bezoekers van het Geert Groote Huis kunnen zich laten meevoeren naar de tijd van Geert Groote. Met een virtual-reality-bril kunnen ze een kijkje nemen in de verdwenen kapel van Geert Groote en zijn volgers.

De kapel van de Moderne Devotie stond op de plek waar enkele jaren geleden het Geert Groote Huis is gebouwd. Bezoekers kunnen vanaf zaterdag een Occulus Rift opzetten en zo een virtueel kijkje nemen in de tijd waarin de broeders en zusters van het Gemene Leven samenleefden.

Bezoekers zien hoe de kapel eruit zag rond het jaar 1500. In de virtuele kapel kunnen bezoekers ook een blik werpen op een bijzonder psalter. Dat psalmboek omvat de 150 psalmen uit het Oude Testament en daarnaast vaak ook cantica, litanieƫn en een calendarium, een liturgische kalender.

Het psalter dat model stond voor de virtuele versie is eigendom van de Athenaeumbibliotheek, maar van half december tot eind januari 2017 ook in het echt te zien in Museum Geert Groote Huis.

Museum Geert Groote Huis is open van woensdag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. Op zondag van 13.00 tot 16.00 uur.
Het museum bevindt zich aan het Lamme van Dieseplein 4 in Deventer.