Twee unieke 19e-eeuwse plakboeken geschonken aan Athenaeumbibliotheek

Gepubliceerd op: 27 september 2021 14:35

Onlangs ontving de Athenaeumbibliotheek een schenking van de heer Ron Allard uit Terwolde. Het betreft twee wonderlijke boeken die afkomstig zijn uit de familie van winkelier Karel Kobus (1826-1907), die een zadenhandel dreef aan de Nieuwe Markt in Deventer.

Het zijn gedrukte boeken waarin iemand (een van de kinderen wellicht) allemaal uitgeknipte plaatjes heeft geplakt. Die plaatjes komen uit verknipte prentenboeken maar ook van zogenaamde centsprenten, populaire en goedkope prenten met meestal moralistische verhaaltjes. Het zal veel tijd kosten om alle prentjes te identificeren, wat een leuke opdracht zou kunnen zijn voor een afstudeerder of vrijwilliger.

De boeken zijn waarschijnlijk in de jaren rond 1865-1875 volgeplakt. Een aanwijzing voor de datering is een ingeplakte oranje postzegel van 15 cent met de afbeelding van Willem III uit 1864. Verder staat in een van de boeken de naam J.D. Kobus, vermoedelijk Karels zoon Jacob Derk (1858-1910). Misschien hebben ook zijn jongere broers en zus een aandeel in het knip-en plakwerk gehad. Deze boeken geven ons een inkijkje in het gebruik van prenten en boeken en zijn een heel bijzondere aanwinst voor de Deventer erfgoedcollectie.