Topstukken Athenaeumbibliotheek naar internationale tentoonstelling

Gepubliceerd op: 4 oktober 2016 18:59

Op de tentoonstelling Heilig Schrift in Museum Catharijneconvent in Utrecht zijn twee bijzondere handschriften uit Deventer Athenaeumbibliotheek te zien. Het gaat om kolossale middeleeuwse Hebreeuwse Bijbelboeken van een eerbiedwaardige ouderdom. Opvallend in deze dertiende-eeuwse boeken zijn de illustraties.

De mensen, draken, honden en andere (fabel)dieren zijn gevormd uit zeer kleine letters. Een Joodse kunstvorm die bekend staat als microkalligrafie. Deze kunstvorm ontstond meer dan tien eeuwen geleden en maakt letterlijk het woord tot beeld. Ook Arabische kalligrafen gebruikten deze techniek en zo inspireerden de Joodse en Arabische kunstenaars elkaar. Microkalligrafie was een wel heel bijzondere uitweg voor de beperkingen die werden opgelegd door het tweede gebod: ‘Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken van wat boven in de hemel is, noch wat onder op de aarde is ...’.

Het boek Exodus bevat bijvoorbeeld een spectaculaire afbeelding van twee draken. Elders in een van de handgemaakte, perkamenten boeken is een schitterende menorah (zevenarmige Joodse kandelaar) te zien, vergezeld van twee vogels met mensenhoofden.

De boeken zijn tot 8 januari te zien op de tentoonstelling Heilig Schrift in Museum Catharijneconvent. De Tanach, Bijbel en Koran worden samen gepresenteerd. Een indrukwekkende expositie met eeuwenoude handschriften, prachtige boekbanden en kostbare attributen die horen bij de drie boeken van het jodendom, het christendom en de islam. De tentoonstelling toont aan de hand van topstukken hoe de drie heilige geschriften verschillen, maar juist ook opvallend vaak overeenkomen in schoonheid, gebruik en verering. Het is een expositie die in een tijd van veel vragen over het naast elkaar bestaan van verschillende religies in Nederland de blik zal verruimen. Meer kennis over de religies ligt immers aan de basis van meer begrip.