Tentoonstelling 'Verboden ideeën'

Gepubliceerd op: 5 juni 2019 09:24

Vanaf 5 juni is de tentoonstelling ‘Verboden ideeën’ in de Proosdij van de Bibliotheek Centrum te bekijken. Negen bijzondere boeken uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek laten verschillende sporen van censuur door de eeuwen heen zien.

Boeken geven ruimte aan ideeën van schrijvers. Soms zijn dat ideeën die anderen als gevaarlijk, ongewenst of verkeerd bestempelen uit angst voor de uitwerking ervan. Door de eeuwen heen werden (en worden!) boeken met verboden ideeën verbannen, verboden, beklad of zelfs verbrand, zoals de fabels van Aesopus en de werken van Erasmus.

De tentoonstelling is tot en met 1 september tijdens openingstijden van de Bibliotheek Centrum te zien.

Volg ook het digitale boekenspoor in de bibliotheek aan de Stromarkt en ontdek meer wetenswaardigheden over de collectie van de Atheneumbibliotheek op beeldschermen in de boekenkasten.