Tentoonstelling 'Pruikentijd: een kleine geschiedenis van Deventer in de 18e eeuw' in de Bibliotheek Centrum

Gepubliceerd op: 13 december 2021 10:21

Vanaf vrijdag 17 december is in de Bibliotheek Deventer aan de Stromarkt een nieuwe tentoonstelling te zien: 'Pruikentijd: een kleine geschiedenis van Deventer in de achttiende eeuw'. 'Pruikentijd' is een project van de Ter Borch Stichting, samengesteld en geproduceerd door Eva Kleeman en Daaf Ledeboer. De handgeschreven besluiten van het Deventer stadsbestuur, de stadsresoluties, werden dit jaar door een groep vrijwilligers ontsloten en vormen de basis voor 'Pruikentijd'.

In deze oude documenten vinden we allerlei nieuwe verhalen over de stad. Aan bod komt de mode van exotische luxeproducten als "coffij ende thee", die op koloniale plantages worden verbouwd. We lezen over het vuil in de stad "tot walgens ende afgrijzen toe". We maken kennis met de aanzienlijke Deventer families die langdurig aan de macht blijven. Tenslotte zien we dat de harde strijd tussen Patriotten en Prinsgezinden zich ook in onze stad afspeelde.

'Pruikentijd' is gemaakt als lockdown-tentoonstelling: hij reist deze winter van de Bibliotheek Deventer naar het Etty Hillesum Lyceum. Daarna toert de expositie langs de woonzorgcentra van Deventer en biedt de bewoners zo een mooi cultureel uitje in hun eigen woonomgeving.

'Pruikentijd: een kleine geschiedenis van Deventer in de achttiende eeuw'. Van 17 december t/m 26 februari 2022 te zien op de tweede verdieping van de Bibliotheek Deventer, Stromarkt 18 en is gratis toegankelijk. Klik hier voor de meest actuele openingstijden van de Bibliotheek Centrum. Let op: zondag is de bibliotheek gesloten.