Tentoonstelling 'De wereld gaat open'

Gepubliceerd op: 22 juni 2021 15:59

Van 22 juni tot en met 16 september 2021 is de tentoonstelling 'De wereld gaat open' te zien in de Bibliotheek Centrum én de Athenaeumbibliotheek. Op beide locaties is een aantal unieke boeken uit de collectie van de Athenaeumbibliotheek te zien, waaronder (zak)atlassen, kaarten, reisbeschrijvingen en prenten.

Vanaf de middeleeuwen verkenden ontdekkingsreizigers ombekende gebieden en werden nieuwe werelddelen ontdekt. De wereld werd groter met de vele atlassen en kaarten die in de loop der tijd verschenen. De Nieuwe Wereld opende zich op die manier ook voor thuisblijvers. Boeken over verre steden, werelddelen en reizen zijn nog steeds populair. Met een boek ga je op ontdekkingstocht door de wereld, zonder dat je de landsgrenzen daadwerkelijk oversteekt. In de tentoonstelling 'De wereld gaat open' zie je hoe de wereld steeds dichterbij kwam en hoe ons beeld ervan veranderde.

De tentoonstelling is tijdens openingstijden van de Bibliotheek Centrum (maandag t/m zaterdag) en de Athenaeumbibliotheek (alleen dinsdag en donderdag) gratis te bezichtigen.

De tentoonstelling maakt deel uit van de programmering van de IJsselbiënnale, een internationale kunstroute langs de IJssel. Bekijk het hele programma op de website van de IJsselbiënnale.