Suzan Folkerts nieuwe conservator Athenaeumbibliotheek

Gepubliceerd op: 5 september 2017 18:45

Op maandag 4 september is Suzan Folkerts begonnen als conservator van de Athenaeumbibliotheek van de Bibliotheek Deventer. In haar functie zal ze zich gaan bezighouden met onderzoek, beheer, ontsluiting en presentatie van de collectie.

Suzan Folkerts (1976) heeft geschiedenis en mediëvistiek gestudeerd en is gepromoveerd op het onderwerp ‘heiligenlevens van 13e-eeuwse vrome leken’. Daarbij heeft ze onderzoek gedaan naar de veranderingen die de handgeschreven biografieën van heiligen door de loop van de eeuwen hebben ondergaan bij het overschrijven in de context van de Moderne Devotie. Tijdens haar vorige functie bij de Rijksuniversiteit Groningen was ze onder meer projectleider van het NWO-project ‘Het evangelie op de markt’, een onderzoek naar de eerste gedrukte Nederlandstalige bijbels.

De achtergrond van Suzan Folkerts sluit perfect aan bij de collectie van de Athenaeumbibliotheek. Ze heeft er veel zin in om het rijke bezit te tonen aan de buitenwereld door middel van blogs, lezingen en wetenschappelijke congressen en straks in de permanente presentatieruimte van de nieuwe Bibliotheek Deventer aan de Stromarkt. Onderzoek gaat Suzan Folkerts ook doen. In het eerste jaar naar Deventer drukkers in het kader van een grote tentoonstelling in de Waag over het Deventer boek (in verband met het 1250-jarig bestaan van Deventer). Moderne Devotie is een ander speerpunt. Ze wil antwoord proberen te krijgen op de vraag hoe de leescultuur de kloosters van deze in Deventer ontstane religieuze stroming verbonden is met de stad. Het zijn grote klussen die Suzan Folkerts met vertrouwen tegemoet ziet.  Waar ze mee begint? “Eerst maar eens ontdekken wat er allemaal in de kluis ligt”.

Suzan Folkerts is de opvolger van Ina Kok die in juni na ruim 30 jaar afscheid nam en met pensioen ging