Start expositie 'De Lezer aan het Woord'

Gepubliceerd op: 21 februari 2018 18:37

Over sporen van lezers in de eeuwenoude boeken van de Athenaeumbibliotheek

De eeuwenoude collectie van de Athenaeumbibliotheek ligt nu misschien wel veilig opgeslagen in de kluis, maar al deze boeken zijn jarenlang door veel verschillende handen gegaan. Veel van deze lezers hebben hun sporen in de boeken achtergelaten. In de marges, tussen de regels en op lege pagina’s vinden we notities die variëren van studie-aantekeningen tot kasboekjes en van recepten tot censuur en beschrijvingen van historische gebeurtenissen. In haar eerste expositie in het kader van ‘Deventer 1250’ zoomt de Athenaeumbibliotheek van 19 februari tot en met 25 mei in op een aantal bijzondere notities en laat daarmee de lezer aan het woord.

Door middel van al deze aantekeningen in de kantlijn, krijg je een uniek inkijkje in het leven van de gebruikers van deze boeken. Zo heeft een 18e-eeuwse lezer in zijn almanak geschreven dat hij voor 18 gulden een wagentje voor twee reizen naar Arnhem heeft gehuurd, en heeft een pastoor in zijn missaal geschreven dat de geuzen in 1572 het Gelderse dorpje Herwen zijn binnengevallen. Buitengewoon interessant voor Deventer zijn de aantekeningen die een kloosterzuster maakte in een middeleeuws handschrift. In de marge geeft ze details over het Deventerse leven van de heilige Lebuïnus. Het handschrift en de notitie worden in de expositie getoond en toegelicht, net als 24 andere handschriften, oude drukken, pamfletten, alba amicorum (vriendenboekjes) en almanakken en hun aantekeningen. Kom kijken en raak in contact met lezers van drie, vier of zelfs vijf eeuwen geleden!

De expositie in de hal van de Athenaeumbibliotheek (Klooster 12) duurt van 19 februari tot 25 mei 2018 en is vrij te bezichtigen gedurende de openingstijden van de bibliotheek.