Schenking Georg Hartong

Gepubliceerd op: 25 oktober 2016 18:58

Al veertig jaar verzamelt Deventenaar Georg Hartong boeken over Overijssel. Sinds 1991, nu een kwart eeuw geleden, bevindt een groot deel van zijn collectie zich in de Athenaeumbibliotheek aan Het Klooster. In de vijfentwintig jaar breidde de collectie zich door schenkingen voortdurend uit.

Maandag 24 oktober j.l. schonk de gepassioneerde bibliofiel opnieuw ruim honderd bijzondere boeken aan de Vereniging van Vrienden van de Athenaeumbibliotheek. Dat het om heel speciale gift gaat, blijkt alleen al uit het feit dat zo’n veertig boeken tot nu toe in geen enkele bibliotheek aanwezig waren. De collectie-Hartong groeit hiermee uit tot ongeveer 2500 titels. Het gaat om een kapitale schat aan informatie over het literair en boekhistorisch erfgoed van Overijssel uit de periode 1600-1950. Hartong verzamelt alle boeken die betrekking hebben op Overijssel. Uiteraard werken die over Overijssel gaan, maar ook van Overijsselse schrijvers en uitgaven van alle Overijsselse drukkers. De collectie-Hartong is voor de provincie van onschatbare cultuurhistorische waarde.