Ontdek 750 jaar IJssellandschap!

Gepubliceerd op: 23 december 2016 18:50

Op donderdag 22 december 2016 is in de Athenaeumbibliotheek in Deventer de aftrap gegeven voor de feestelijke viering van 750 jaar IJssellandschap. IJssellandschap en haar rechtsvoorganger De Verenigde Gestichten beheert en ontwikkelt sinds 1267 land, landgoederen, boerderijen en huizen rondom Deventer.

In het Deventer stadsarchief wordt zorgvuldig een document, een charter, bewaard, gedateerd op 22 december 1267, waarin voor het eerst gesproken wordt over het gasthuis de Heilige Geest. Dit gasthuis, dat eeuwenlang aan de Brink stond en waar nu de Bibliotheek Deventer in gevestigd is, kan worden beschouwd als het eerste instituut dan sindsdien ononderbroken niet alleen zorg verleende, maar ook land en boerderijen beheerde.

Het verhaal van IJssellandschap
Acht ambassadeurs die IJssellandschap van toen en nu vertegenwoordigen, krijgen de opdracht om in 2017 het verhaal van IJssellandschap te documenteren. Hoe? Dat bepalen zij zelf. Hun document wordt op 22 december 2017 op een bijzondere wijze toegevoegd aan het Stadsarchief. Zo weet men over 750 jaar, wanneer IJssellandschap het 1500-jarig bestaan viert, hoe het er in 2017 voor stond.

Verhalenwagen
In 2017 trekt de Verhalenwagen langs zes landgoederen. Op elke halteplaats kun je het verhaal van IJssellandschap ontdekken en er jouw eigen verhaal aan toevoegen. Landgoed Veldhuizen bijt in januari en februari het spits af. Ga mee op ontdekkingsreis en volg het programma op de website en Facebook van IJssellandschap.